Ζούμε σε μια εποχή που κυριαρχείται από την τεχνολογία που έχει εισβάλει στη ζωή μας για πάντα. Τώρα τα παιδιά σε πολύ μικρή ηλικία γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές, οι οποίες αποτελούν μέρος της καθημερινής ζωής. Συγκεκριμένα, μεταξύ 1997 και 2014, ο χρόνος προβολής οθόνης διπλασιάστηκε μεταξύ των ηλικιών 0 και 2.
Σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Frontiers in Psychology, η χρήση οθόνης μπορεί να έχει θετική επίδραση στα μικρά παιδιά. Η πρώιμη έκθεση στην τηλεόραση μπορεί να είναι επιζήμια για το παιχνίδι, την ανάπτυξη της γλώσσας και την εκτελεστική λειτουργία, ειδικά για τα μικρά βρέφη. Αλλά αυτό που διαπίστωσαν οι ερευνητές ήταν ότι δεν ήταν η χρήση οθόνης, αλλά η ποιότητα που τελικά επηρεάζει το γνωστικό επίπεδο ενός παιδιού.
Η Δρ Eszter Somogyi, από το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ, δήλωσε: «Έχουμε συνηθίσει να ακούμε ότι η έκθεση στην οθόνη είναι κακή για τα παιδιά και μπορεί να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στην ανάπτυξή τους εάν δεν περιορίζεται σε λιγότερο από μία ώρα την ημέρα. Μπορεί να είναι επιβλαβές, αλλά η έρευνά μας δείχνει ότι πρέπει να επικεντρωθούμε στην ποιότητα ή το πλαίσιο αυτού που βλέπει ένα παιδί, όχι στην ποσότητα.»
Στην ουσία, οι αιτίες που επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη του παιδιού συνδέονται κυρίως με αδύναμα ερεθίσματα που λαμβάνονται από τηλεοπτικά προγράμματα. «Η αδύναμη αφήγηση, η γρήγορη επεξεργασία και τα πολύπλοκα ερεθίσματα μπορούν να δυσκολέψουν τα παιδιά να αντλήσουν ή να γενικεύσουν πληροφορίες. Αλλά μπορεί να έχει θετικό αποτέλεσμα εάν το περιεχόμενο στην οθόνη είναι κατάλληλο για την ηλικία, ειδικά εάν έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την αλληλεπίδραση.»
Ταυτόχρονα, ένα άλλο σημαντικό εύρημα της μελέτης είναι ότι η συμμετοχή του ενήλικα στο πρόγραμμα με το παιδί έκανε τεράστια διαφορά, γιατί θα του έδινε την ευκαιρία να κάνει ερωτήσεις. Σύμφωνα με τους ειδικούς, «Το να παρακολουθείτε τηλεόραση με τα παιδιά σας και να επεξεργάζεστε και να σχολιάζετε αυτό που βλέπουν μπορεί να τους βοηθήσει να κατανοήσουν καλύτερα το περιεχόμενο και να βελτιώσουν τη μάθηση κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικών προγραμμάτων». Ταυτόχρονα, οι συντάκτες της μελέτης μιλούν όχι μόνο για την παροχή προτύπων για σωστή τηλεοπτική συμπεριφορά, αλλά και για τη συμβολή στην ανάπτυξη δεξιοτήτων συνομιλίας.
Αλλά οι γονείς και οι υπεύθυνοι για τη γονική μέριμνα δεν πρέπει ποτέ να ακυρώσουν την κοινωνικοποίηση και άλλες μαθησιακές δραστηριότητες για την τηλεόραση, καθώς θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τα τεχνολογικά μέσα ως πιθανά εργαλεία, χωρίς να παρακάμπτουν την κοινωνική αλληλεπίδραση.
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!