Στο πλαίσιο του 1ου Συνεδρίου Sustainable Ride που πραγματοποιήθηκε στο Metropolitan Expo, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου αναφέρθηκε και στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και μίλησε για τη διήθηση και τα πρόστιμα για μη χρήση κράνους.
Πιο συγκεκριμένα η κ. Αλεξοπούλου ανέφερε την αυστηροποίηση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ειδικά για όσους αναβάτες δεν φορούν κράνος. Οι… συστηματικοί δε παραβάτες, θα αντιμετωπίζουν αυστηρές ποινές και υψηλά χρηματικά πρόστιμα.Ακόμα, ο νέος ΚΟΚ θα φέρει αλλαγές και στις διηθήσεις και τους ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα.
Ας δούμε κάποια από τα λεγόμενα της υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών: «Το δίκυκλο έχει μικρότερη κατανάλωση, αντίστοιχα μικρότερη εκπομπή ρύπων, καταλαμβάνει λιγότερο χώρο ενόσω κινείται, αλλά και ενόσω σταθμεύει. Γνωρίζω καλά ότι ένα σημαντικό θέμα που αφορά και στην οδική ασφάλεια αλλά και στην ευχέρεια χρήσης ενός δικύκλου είναι η διήθηση, οι ελιγμοί δηλαδή ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Πρόκειται για μια καθημερινότητα που σήμερα αντίκειται σε όσα λέει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Η τελευταία μεγάλη αλλαγή στον ΚΟΚ έγινε πίσω το 2007. Θα είμαστε αυστηρότεροι στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με όσους επιμένουν να κινδυνεύουν και να παρανομούν κινούμενοι χωρίς το προστατευτικό κράνος. Θα υπάρχουν αυστηρές ποινές και υψηλά χρηματικά πρόστιμα ειδικά για τους καθ’ έξιν παραβάτες. Είναι απολύτως αναγκαίο ως λαός να αναπτύξουμε μια κουλτούρα ασφάλειας συνολικά, μια κουλτούρα ασφάλειας που ξεκινά από τα παιδιά μας. Το παιδί πρέπει να φορά κράνος στα ρόλερ, στο πατίνι, στο ποδήλατο, στο σκι και σε όλες τις μορφές κινητικότητας που ενέχουν ταχύτητα. Τα στοιχεία σήμερα δείχνουν ότι το 34% των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας αφορούν μηχανές. Το 2021 είχαμε 214 θύματα. Αν σ’ αυτό το ποσοστό προστεθούν τα ποδήλατα και τα μοτοποδήλατα ανεβαίνουμε στο 40%. Ο απολογισμός δεν είναι καλός. Είναι σημαντικό να μειώσουμε την ταχύτητά μας, να φοράμε πάντα το κράνος και τα προστατευτικά αλλά και να τηρούμε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να συνυπάρχουμε με ασφάλεια.
Τα ηλεκτρικά μηχανάκια τα οποία σήμερα μέσω του κρατικού προγράμματος ενισχύσεων ‘‘Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ’’ και αύριο μέσω του ‘‘Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ’’ επιδοτούνται με ποσό έως 3.000 ευρώ. Ταυτόχρονα υπάρχει και επιδότηση απόσυρσης που φτάνει τα 400 ευρώ. Επιπλέον τα ηλεκτρικά υποβοηθούμενα ποδήλατα επιδοτούνται έως 800 ευρώ. Είναι λοιπόν μια καλή ευκαιρία για όλους τους δικυκλιστές να αποκτήσουν ένα καινούριο ηλεκτρικό δίκυκλο με μικρότερο κόστος. Το ηλεκτρικό σκούτερ όπως πιθανόν γνωρίζετε καταναλώνει πολύ λιγότερο από τα συμβατικά, έχει χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Δεν ρυπαίνει εκεί που κινείται, δεν ηχορυπαίνει, είναι πολύ πιο εύχρηστο, αλλά και ευχάριστο στη χρήση. Όλα αυτά καθιστούν σημαντική την συμβολή του στην προσπάθειά μας για Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα».
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας τροποποιήθηκε, συνολικά, τελευταία φορά το 2007. Από τότε έχουν αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα εντός και εκτός πόλεων. Ο νέος ΚΟΚ, που θα ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες, βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας και πρόκειται συντόμως να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πριν πάρει τον δρόμο για τη Βουλή.
Όπως ανέφερε πρόσφατα η κ. Αλεξοπούλου ο αναμορφωμένος ΚΟΚ θα έχει νέα πολιτική ποινών, επικεντρωμένη στην οδική ασφάλεια. Δεν μας ενδιαφέρει να τιμωρήσουμε, πρωτίστως, τους παραβάτες, μας ενδιαφέρει να είναι εφαρμόσιμες οι ποινές, να είναι δίκαιες και να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και στην επικινδυνότητα κάθε παράβασης. Τί σημαίνει αυτό; Για πρώτη φορά κατηγοριοποιούνται οι ποινές και αυστηροποιούνται, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης (πχ. κινητό τηλέφωνο, κράνος, ζώνη κ.α.). Επίσης θέλουμε οι ποινές να αφορούν στον οδηγό και όχι στο όχημα.
Εκτός από την αυστηροποίηση των ποινών, που προβλέπει, ο νέος Ποινικός Κώδικας υιοθετούμε ένα πιο αυστηρό πλαίσιο και με τον νέο ΚΟΚ.
Δεν μπορεί να παραμένουμε θεατές μπροστά στην εκατόμβη θυμάτων που αφήνουν πίσω τους τα τροχαία δυστυχήματα.
Λαμβάνοντας υπ΄όψιν μας τη μικροκινητικότητα, που έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας αναπροσαρμόζουμε, προς τα κάτω, τα όρια ταχύτητας εντός του αστικού ιστού.
Στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, που έχει η χώρα, έχουν ελαττωθεί πάρα πολύ τα τροχαία δυστυχήματα. Δυστυχώς, ο μεγάλος αριθμός εντοπίζεται, πλέον, εντός των αστικών κέντρων. Άρα θα πρέπει να δούμε τις αλλαγές στον ΚΟΚ και τα όρια ταχύτητας συντεταγμένα, καθώς σύμφωνα με τους επιστήμονες συγκοινωνιολόγους, ένα τροχαίο που γίνεται στα 20 χλμ. έχει περιορισμένες πιθανότητες, της τάξεως του 20% να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στους εμπλεκόμενους στο τροχαίο, ενώ ένα που γίνεται με ταχύτητα 50 χλμ. το ίδιο ποσοστό αυξάνεται στο 80%, είτε με νεκρό, είτε με βαριά τραυματισμένο. Όταν μιλάμε για ταχύτητες δεν αναφερόμαστε σε ψυχρά νούμερα, καθώς από αυτά εξαρτώνται ανθρώπινες ζωές.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας όταν στο μητρώο ενός οδηγού συμπληρωθούν 25 πόντοι ποινής από τροχαίες παραβάσεις, τότε αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 5 χρόνια και όταν παρέλθει το διάστημα αυτό, ο οδηγός μετά πρέπει να επανεξεταστεί για νέο δίπλωμα.
Σημαντικό είναι, επίσης, και το γεγονός ότι μετά την αντικατάσταση των 12 αναλογικών καμερών σε ψηφιακές αλλά και ταυτόχρονα με την περισσότερη αστυνόμευση, έχει μειωθεί κατά πολύ η είσοδος των παραβατών στις λεωφορειολωρίδες.
Επιπλέον, από τον Δεκέμβριο του 2023 υφίσταται, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μία πλατφόρμα, στην οποία δίνεται πρόσβαση στον πολίτη στους πόντους, στις παραβάσεις και τυχόν αφαιρετήρια που σχετίζονται με την άδεια οδήγησης.
Η ψηφιοποίηση αυτή, εξασφαλίζει την εφαρμογή ενός μέτρου, το γνωστό point system, το οποίο συλλέγει τους πόντους ποινής που προβλέπονται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για κάθε υποτροπιάζουσα παραβατική συμπεριφορά.
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!