Η εισαγωγή του Συστήματος Επιστροφής Εγγυοδοσίας (Deposit Return System – DRS) στην Ελλάδα από την 1η Ιουλίου θα επιφέρει οικονομική επιβάρυνση στους καταναλωτές, ειδικά λόγω της αύξησης της τιμήςτων πλαστικών, αλουμινένιων και γυάλινων μπουκαλιών.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε προ διμήνου, η εφαρμογή του Συστήματος Επιστροφής Εγγυοδοσίας (DRS) θα αφορά στις ακόλουθες συσκευασίες μιας χρήσης: αλουμίνιο έως 1 λίτρο, γυαλί έως 1,3 λίτρα, και πλαστικό έως 3 λίτρα. Οι συγκεκριμένες συσκευασίες χρησιμοποιούνται για προϊόντα όπως μπύρα, κρασί, νερό, αναψυκτικά, χυμούς, στιγμιαία ποτά και γάλα.
Οι αυξημένες τιμές υπολογίζεται ότι θα είναι κατά 10 με 15 λεπτά του ευρώ υψηλότερες από τις σημερινές τιμές.
Πιο αναλυτικά, το ύψος του εγγυοδοτικού αντιτίμου ορίζεται σε 0,10 ευρώ για κάθε συσκευασία ποτών συστήματος επιστροφής εγγύησης από αλουμίνιο, γυαλί και πλαστικό έως και 0,5 λίτρα και σε 0,15 ευρώ για κάθε συσκευασία ποτών συστήματος επιστροφής εγγύησης από αλουμίνιο, γυαλί και πλαστικό μεγαλύτερη από 0,5 λίτρα και έως το μέγιστο μέγεθος συσκευασίας που έχει ενταχθεί στο σύστημα.
Αυτό σημαίνει πως ένα μικρό μπουκαλάκι νερό που κοστίζει σήμερα 50 λεπτά θα κοστίζει από 1η Ιουλίου 60 λεπτά. Δηλαδή 20% περισσότερο.
Από τα παραπάνω καθίσταται εμφανές πως η απλή ανακύκλωση των πλαστικών μπουκαλιών μαζί με άλλες συσκευασίες δεν θα αρκεί. Οι καταναλωτές θα πρέπει να τα επιστρέφουν στα εν λόγω σημεία, αλλιώς θα επιβαρύνονται με το επιπλέον «καπέλο» του 20%. Το ποσό αυτό θα έχει πληρωθεί προκαταβολικά, δημιουργώντας έτσι μια επιπλέον οικονομική επιβάρυνση.
Η ρύθμιση προβλέπει την επιστροφή των χρημάτων μέσω voucher. Πιο συγκεκριμένα, οι καταναλωτές που θα επιστρέφουν τις άδειες συσκευασίες στο κατάστημα θα λαμβάνουν ένα «κουπόνι» ως ανταμοιβή.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και του Υπουργείου Περιβάλλοντος, η υποχρέωση επιστροφής των συσκευασιών ισχύει ανεξάρτητα από το αν η συσκευασία πωλήθηκε από την ίδια επιχείρηση λιανικής πώλησης ή από άλλη.
Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι το εγγυοδοτικό αντίτιμο πληρώνεται κατά την πώληση του προϊόντος και θα επιστρέφεται στο σημείο επιστροφής των συσκευασιών. Προσοχή: η συσκευασία πρέπει να φέρει την ειδική σήμανση που δείχνει ότι εντάσσεται στο σύστημα επιστροφής εγγύησης, είτε επί της ίδιας της συσκευασίας είτε στην ετικέτα.
Η εισαγωγή του Συστήματος Επιστροφής Εγγυοδοσίας θα έλθει να αυξήσει τον πληθωρισμό – την ακρίβεια- εν μέσω τουριστικής σεζόν. Πως θα γίνει αυτό; Με πέντε τρόπους.
1. Άμεση αύξηση τιμών προϊόντων
Η εφαρμογή του DRS απαιτεί την επιβολή επιπλέον χρέωσης στις συσκευασίες ποτών, όπως νερό, αναψυκτικά, μπύρα, και άλλα. Αυτή η χρέωση, η οποία μπορεί να είναι 10 έως 15 λεπτά του ευρώ ανά συσκευασία, αυξάνει την τελική τιμή του προϊόντος. Έτσι, οι καταναλωτές θα πληρώνουν περισσότερο για τα ίδια προϊόντα που αγόραζαν προηγουμένως σε χαμηλότερη τιμή. Η αύξηση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά συνεισφέρει άμεσα στον πληθωρισμό.
2. Κόστος διαχείρισης και υποδομής
Η εφαρμογή του DRS απαιτεί σημαντική επένδυση σε υποδομές, όπως αυτόματους μηχανισμούς επιστροφής και συστήματα διαχείρισης των άδειων συσκευασιών. Το κόστος αυτό συχνά μετακυλίεται στους καταναλωτές μέσω αύξησης των τιμών των προϊόντων. Οι επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν να διαχειριστούν το σύστημα μεταφέρουν τα έξοδα τους στις τιμές των προϊόντων τους.
3. Επηρεασμός του κόστους παραγωγής και εφοδιαστικής αλυσίδας
Οι παραγωγοί και οι εμφιαλωτές πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, αναβαθμίζοντας τα συστήματα τους και διαχειριζόμενοι τις επιστροφές των συσκευασιών. Αυτές οι αλλαγές ενδέχεται να αυξήσουν το κόστος παραγωγής και να επηρεάσουν την εφοδιαστική αλυσίδα. Το αυξημένο κόστος παραγωγής μπορεί να περάσει στους καταναλωτές, αυξάνοντας περαιτέρω τις τιμές.
4. Αυξημένη καταναλωτική δαπάνη
Η αύξηση των τιμών των προϊόντων λόγω του DRS σημαίνει ότι οι καταναλωτές πρέπει να δαπανούν περισσότερα χρήματα για να αγοράζουν τα ίδια προϊόντα. Αυτό αυξάνει το γενικό επίπεδο τιμών στην οικονομία, οδηγώντας σε πληθωριστικές πιέσεις.
5. Συγκέντρωση κεφαλαίων από καταναλωτές
Το εγγυοδοτικό αντίτιμο πληρώνεται προκαταβολικά από τους καταναλωτές κατά την αγορά των προϊόντων και επιστρέφεται μόνο εάν οι συσκευασίες επιστραφούν σωστά. Αυτή η διαδικασία μπορεί να οδηγήσει σε συγκέντρωση κεφαλαίων, μειώνοντας την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών στο παρόν. Αν οι καταναλωτές δεν επιστρέφουν τις συσκευασίες, ουσιαστικά χάνουν αυτό το ποσό, που σημαίνει ότι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα συνολικά.
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!