Connect with us

Hi, what are you looking for?

Οικονομία

Τι είναι η «πορτοκαλί οικονομία»

Τι είναι η «πορτοκαλί οικονομία»


Την πεποίθηση ότι «αν οικονομικά η αξία του κινηματογράφου είναι x, η αξία του video game σε παγκόσμιο επίπεδο είναι x+» εκφράζει, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας Creative Greece, (ΕΚΚΟΜΕΔ) Λεωνίδας Χριστόπουλος. «Ο παγκόσμιος τζίρος είναι αδιανόητος. Φανταστείτε mobile gaming, πλατφόρμες και τόσα άλλα.

Μιλάμε για μια τεράστια βιομηχανία αυτή τη στιγμή, στην οποία πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν αναπτυχθεί ραγδαία, ειδικά στην Κεντρική Ευρώπη, όπως η Γερμανία και η Πολωνία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πολλά από τα παιχνίδια πλέον γίνονται ταινίες ή χρησιμοποιούνται τεχνολογίες του gaming για να γίνουν ταινίες. Την ίδια στιγμή, στον κλάδο αυτό αναπτύσσονται εφαρμογές με κοινωνικούς σκοπούς: στην εκπαίδευση, την υγεία, την ψυχική υγεία» τονίζει με έμφαση.

Παράλληλα αναφέρει ότι «στα video games γίνεται μια τεράστια προσπάθεια με την κοινότητα του κλάδου και όλους τους φορείς που ανήκουν σε αυτή» και προσθέτει: «για πρώτη φορά καθίσαμε όλοι μαζί σε ένα τραπέζι. Φτιάχνουμε την εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της βιομηχανίας των ψηφιακών παιχνιδιών».

Για το ανθρώπινο δυναμικό σχολιάζει ότι υπάρχουν εξαιρετικοί δημιουργοί στη χώρα μας και πολλά παιδιά κατευθύνονται σε σχολές που λειτουργούν σε επίπεδο τριτοβάθμιας και μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Θεωρώ ότι υπάρχει μια ολόκληρη δημιουργική οικονομία νέων ανθρώπων που το κράτος είναι η πρώτη φορά που την οσμίζεται και αρχίζει να δημιουργεί εργαλεία και δράσεις γι’ αυτούς» υπογραμμίζει.

Η δημιουργική βιομηχανία και η πορτοκαλί οικονομία

Με αφορμή το χαρακτηριστικό παράδειγμα των βιντεοπαιχνιδιών, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΚΟΜΕΔ επισημαίνει ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα γίνεται η ταυτοποίηση και αναγνώριση της δημιουργικής βιομηχανίας της Ελλάδας. «Της δίνουμε μια ταυτότητα: εκείνη της πορτοκαλί οικονομίας (orange economy) της χώρας που παραπέμπει στον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα» προσθέτει.

Τονίζει μάλιστα, ότι με καθαρά οικονομικούς όρους, «αυτή η οικονομία μπορεί να δώσει μέχρι και 3% αύξηση του ΑΕΠ, καθώς όλες οι μελέτες το δείχνουν αυτό».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η δημιουργικότητα εκφράζει το εύρος της αποστολής του νέου φορέα. Θέλουμε να αναδείξουμε και άλλες πτυχές της ελληνικής δημιουργίας συνδεδεμένες με την οπτικοακουστική τεχνολογία, όπως η μόδα, η μουσική, η γαστρονομία, δηλαδή μορφές δημιουργίας και έκφρασης που εντάσσονται στην πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία στην Ευρώπη και συνδέονται με το οπτικοακουστικό προϊόν» αναφέρει.

Σημειώνει ακόμη ότι σχεδιάζονται δράσεις που θα αναδεικνύουν και την Ελλάδα στο εξωτερικό και θα προσελκύουν και μεγάλες καμπάνιες στη χώρα, πάντα υπό την ευρύτερη ομπρέλα των οπτικοακουστικών τεχνολογιών.

Σε ό,τι αφορά την προσπάθεια αποτύπωσης της πορτοκαλί οικονομίας, αναφέρει ότι έχει ξεκινήσει συνεργασία με την ΕΛΣΤΑΤ και έχουν αποτυπωθεί οι Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριοτήτων (σχεδόν 450) που σχετίζονται με τις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες, ώστε να καταγραφούν οι εταιρείες και οι εργαζόμενοι που απασχολούνται και τα στοιχεία αυτά να ενταχθούν σε μια εθνική βάση δεδομένων, κάτι που εκτιμάται ότι θα προχωρήσει το πρώτο εξάμηνο του 2025.

«Θα ήθελα να αναφερθώ στο παρατηρητήριο δημιουργικού τομέα. Για να σχεδιάσει κανείς και να υλοποιήσει μια σοβαρή δημόσια πολιτική χρειάζεται δεδομένα, data, πληροφορίες. Αυτή τη στιγμή δημιουργούμε μια μεγάλη βάση δεδομένων. Θα ζητήσουμε από όλους τους δημιουργούς όλων των τομέων, είτε αυτοί αφορούν τη μόδα, είτε τη γαστρονομία, είτε τα studios, είτε οτιδήποτε σχετίζεται με τον δημιουργικό τομέα να μας δώσουν κάποια data τα οποία θα τα επεξεργαστούμε πάντα με βάση τους κανόνες Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) για να έχουμε δεδομένα και να ξέρουμε τι κάνουμε και που θα στοχεύσουμε» προσθέτει.

H σημασία της τεχνολογίας

Προσδίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην τεχνολογία, ο κ. Χριστόπουλος υπενθυμίζει ότι «οι συζητήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν να κάνουν με το αν τα θεσμικά πλαίσια είναι πια αρκετά δυνατά και προβλέπουν τις αλλαγές που έχει φέρει η τεχνητή νοημοσύνη».

Όπως λέει: «δεν μπορεί η Ελλάδα να πάει στην επόμενη μέρα της οπτικοακουστικής πολιτιστικής της πορείας, και όχι μόνο στον οπτικοακουστικό τομέα αλλά γενικά στο κομμάτι της τέχνης, αν δεν ενσωματώσει την τεχνολογία. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: ο ένας είναι να ενσωματώσει τα θετικά στοιχεία της τεχνολογίας, να καταρτίσει τους ανθρώπους στις νέες τεχνολογίες, να βοηθηθούν τα συνεργεία και οι τεχνικοί να έχουν γνώση πάνω σε τι γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο, να μπορέσει να φέρει εκθέσεις, για να δει ο κόσμος πώς η τέχνη συνδέεται με την οπτικοακουστική τεχνολογία και με τις νέες τεχνολογίες.

Από την άλλη, υπάρχει το ζήτημα της προστασίας από τις αρνητικές συνέπειες της τεχνολογίας όπως σε κάθε τομέα. Αυτό σημαίνει ότι η χώρα πρέπει να προστατέψει τους δημιουργούς από φαινόμενα πειρατείας, κλοπής. Είναι πολύ δύσκολο, πράγματι όμως μπορούν να γίνουν προσπάθειες να δημιουργηθούν κώδικες δεοντολογίας στην τέχνη και στον πολιτισμό».

Ο ρόλος των νέων δημιουργών

Ρόλο – κλειδί στην εν λόγω διαδικασία μπορούν να διαδραματίσουν οι νέοι άνθρωποι, εκείνοι που χειρίζονται την τεχνολογία, οι startupers, οι καλλιτέχνες, οι οποίοι, όπως λέει ο κ. Χριστόπουλος, «χρησιμοποιούν την τεχνολογία με υπέροχο τρόπο». «Αυτούς τους ανθρώπους θέλουμε να τους βοηθήσουμε, θέλουμε να ενσωματώσουμε την καινοτομία που έχουν στο μυαλό τους και γι’ αυτό δημιουργήσαμε και τον δημιουργικό κόμβο» σημειώνει.

Για παράδειγμα, αναφέρει ότι γίνεται συζήτηση για τη δημιουργία ενός κέντρου εξυπηρέτησης νέων δημιουργών που θα τους παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για να κάνουν αιτήσεις και να πάρουν χρηματοδότηση ώστε να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους. «Δεν είναι αυτονόητο ότι ένας νέος άνθρωπος και ένας νέος δημιουργός γνωρίζει τον τρόπο. Μια μεγάλη εταιρεία παραγωγής έχει λογιστές και νομικούς που μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά όμως κάποιος νέος δημιουργός που έχει φοβερά δημιουργικό μυαλό δεν είναι αυτονόητο ότι γνωρίζει τις διαδικασίες», σημειώνει.

Περιφερειακή υπηρεσία του ΕΚΚΟΜΕΔ στη Θεσσαλονίκη

Σε ό,τι αφορά τις παραγωγές στη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος του ΕΚΚΟΜΕΔ τονίζει ότι πρόθεση του φορέα είναι να αυξηθούν και γι’ αυτό δημιουργείται Περιφερειακή Υπηρεσία Θεσσαλονίκης. «Η πρόθεσή μας είναι να δημιουργηθεί μια αποκεντρωμένη υπηρεσία του Κέντρου Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων που θα υποστηρίζει τα film offices των Περιφερειών όλης της βόρειας Ελλάδας.

Η έδρα του θα είναι στη Θεσσαλονίκη αλλά θα εξυπηρετεί όλη τη βόρεια Ελλάδα. Μπορεί να γίνονται εκδηλώσεις, υπάρχουν διάφορα έργα που το επόμενο χρονικό διάστημα θα τα αναπτύξουμε και στη βόρεια Ελλάδα και πάλι χρειάζεται να υπάρχει μια αποκεντρωμένη υπηρεσία με υπαλλήλους του φορέα η οποία να συντονίζει να βοηθάει να υποστηρίζει. Αυτό έχει γίνει με τον νόμο που έχει ψηφιστεί. Υπάρχει η περιφερειακή υπηρεσία. Μόλις εκδοθεί ο κανονισμός λειτουργίας του φορέα θα αρχίσει πια να στελεχώνεται» δηλώνει και τοποθετεί την λειτουργία της υπηρεσίας στα μέσα του 2025.

Μια μετάβαση στο μέλλον

Ο κ. Χριστόπουλος υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, ότι «ο νέος φορέας σηματοδοτεί μια μετάβαση στο μέλλον, μια μετάβαση σε μια νέα πολιτική για τον κινηματογράφο και τον οπτικοακουστικό τομέα, μια πολιτική που θέλει να δει την Ελλάδα πρωταγωνίστρια και τους Έλληνες δημιουργούς ειδικά τους νέους δημιουργούς να πρωταγωνιστούν στο διεθνές στερέωμα».

Τονίζει επίσης την ανάγκη ενός νέου συστήματος διακυβέρνησης καθώς, όπως λέει, «τα πράγματα δεν μπορούν να προχωρήσουν με διάσπαρτες διοικητικές δομές που κάνουν παρεμφερή πράγματα και έχουν αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες με αποτέλεσμα να χάνονται κρίσιμοι χρηματοδοτικοί πόροι».

Για τις χρηματοδοτήσεις επισημαίνει ότι «σίγουρα η βαρύτητα πέφτει στις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές γιατί είναι και οι πιο ακριβές» ωστόσο δίνει έμφαση στο γεγονός ότι «για πρώτη φορά το animation και το video game έχουν δικό τους χρηματοδοτικό εργαλείο, ενώ πριν ακολουθούσαν όλα τους κανόνες κυρίως των κινηματογραφικών παραγωγών». Τα χρήματα αυτή τη στιγμή προέρχονται από τον εθνικό προϋπολογισμό και από το ΕΣΠΑ ενώ βασικό θεμέλιο του σχεδιασμού του νέου φορέα είναι οι επιτυχείς επιδόσεις της ψηφιακής πολιτικής του κράτους, πάνω στις οποίες θα βασιστούν οι επόμενες κινήσεις του ΕΚΚΟΜΕΔ.

Πηγές Άρθρων

Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.



Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!

You May Also Like

Μαγαζίνο

Η Αθηνά Οικονομάκου και ο Bruno Cerella πέρασαν ένα ρομαντικό Σαββατοκύριακο στην Αθήνα. Παρόλο που η δημοφιλής ηθοποιός και ο μπασκετμπολίστας σύντροφός της ζουν...

Πολιτική

Στις ερωτήσεις των ευρωβουλευτών απαντά ο Απόστολος Τζιτζικώστας για την έγκριση του διορισμού του ως επίτροπος Μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπό την Ούρσουλα φον...

Συνταγές

Προσθήκη στα αγαπημένα Από τη Χριστίνα Χριστοφή ΥΛΙΚΑ1/2 Πισσουρκώτικο Αιγοπρόβειο Χαλλούμι Χαραλαμπίδης Κρίστης2 φέτες ψωμί1 κ.σ ελαιόλαδοΓια την σαλάτα: ½ Αβοκάντο100 g. χρωματιστά ντοματίνια1...

Οικονομία

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται από σήμερα το νέο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής οικονομίας και Οικονομικών, που περιλαμβάνει μειώσεις φόρων και αλλαγές . Οι...