Connect with us

Hi, what are you looking for?

Οικονομία

Μέσα ο ΔΑΑ, έξω η…

Μέσα ο ΔΑΑ, έξω η…


Του Δημοσθένη Τρίγγα

Η επικείμενη αναθεώρηση του FTSE Large Cap, που θα λάβει χώρα τον Ιούνιο 2024, συμπεριλαμβάνει μια σημαντική αλλαγή. Πιο συγκεκριμένα, η αναθεώρηση του δείκτη δεν θα βασίζεται πλέον στην κεφαλαιοποίηση της τελευταίας εργάσιμης του Απριλίου, όπως γινόταν μέχρι και την προηγούμενη αναθεώρηση, αλλά στη μέση κεφαλαιοποίηση ολόκληρου του μήνα Απριλίου, αφού, φυσικά, εξαιρεθούν τα Σ/Κ και οι αργίες, όπως αναφέρει ο νέος κανονισμός.

Σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές/διαγραφές, η προσεχής αναθεώρηση του FTSE Large Cap έρχεται να κλείσει μια εκκρεμότητα που άφησε η εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Ειδικότερα, ο ΔΑΑ αναμένεται να εισαχθεί στον δείκτη FTSE Large Cap στην τακτική αναθεώρηση και όχι, όπως αρκετοί είχαν αναφέρει, ως έκτακτη εισαγωγή. Ο λόγος είναι ότι ο ΔΑΑ δεν διέθετε κεφαλαιοποίηση άνω του 5% επί της συνολικής κεφαλαιοποίησης του FTSE Large Cap, που αναφέρει ο κανονισμός του FTSE.

Παράλληλα, το ενδιαφέρον εστιάζεται στο ποια εταιρία θα υποβιβασθεί στον δείκτη FTSE Mid Cap λόγω της εισαγωγής του ΔΑΑ. Σύμφωνα με την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση, και εισερχόμενοι στον καθοριστικό πλέον μήνα Απρίλιο, στις τρεις τελευταίες θέσεις και υποψήφιες για υποβιβασμό με σειρά είναι Quest, ΕΥΔΑΠ και Autohellas. Οι ΕΛΧΑ και Σαράντης δείχνουν να έχουν “ξεφύγει”, καθώς απέχουν από την τελευταία (Quest) 19% και 24% αντίστοιχα, την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα τη μεγαλύτερη επίδραση στον FTSE Large Cap ασκεί η Εθνική Τράπεζα, αφού έχει την υψηλότερη σταθμισμένη κεφαλαιοποίηση με 4,8 δισ. ευρώ, έναντι 4,3 δισ. ευρώ της Eurobank και τρίτη την Coca-Cola HBC με 4,3 δισ. ευρώ, αφού υπάρχει ο capping factoρ που έχει επιβληθεί, περιορίζοντας τη στάθμιση των τριών αυτών εταιρειών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, η Εθνική Τράπεζα είναι η μόνη που αναμένεται να την περιορίσει εκ νέου ο capping factor, καθώς ξεπερνά το 10,8%, έναντι του πλαφόν 10% του δείκτη.

Σε ό,τι αφορά το πολυσυζητημένο deal της ΤΕΝΕΡΓΑ αλλά και την ενδεχόμενη υποβολή δημόσιας πρότασης και την εν δυνάμει διαγραφή από τον δείκτη, δεν διαφαίνεται να προλαβαίνει να γίνει στην επικείμενη αναθεώρηση. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κανονισμό του FTSE, η διαγραφή μπορεί να γίνει εκτός περιοδικής αναθεώρησης, με έκτακτη διαγραφή και αντικατάσταση από τη λίστα των επιλαχουσών εταιρειών. Η εν λόγω αλλαγή πραγματοποιείται δύο ημέρες μετά, εφόσον ο οίκος FTSE διαπιστώσει ότι η εν λόγω εταιρεία δεν τηρεί τα κριτήρια της ελεύθερης διασποράς και ρευστότητας που έχει θέσει ως προϋποθέσεις.

Στην προηγούμενη εξαμηνιαία αναθεώρηση του FTSE Large Cap (Δεκεμβρίου 2023) δεν είχαμε ούτε προσθήκες ούτε διαγραφές από τον δείκτη. Υπενθυμίζεται ότι οι πέντε επιλαχούσες εταιρείες για την εισαγωγή τους στον FTSE Large Cap ήταν, με βάση τη σειρά κατάταξης, οι ΟΛΠ, Epsilon Net, Ιntrakat, ΑΔΜΗΕ, και Intralot.

Σε ό,τι αφορά τις νέες εισαγωγές στοn FTSE Mid Cap, η Optima Bank αναμένεται να εισαχθεί μαζί με την εταιρεία που θα προέλθει από τον FTSE Large Cap, αντικαθιστώντας τον ΔΑΑ. Οπότε τουλάχιστον δύο θα είναι οι αποχωρήσαντες από τον FTSE Mid Cap, μιας και ο δείκτης δεν μπορεί να συμπεριλαμβάνει περισσότερες από 20 εταιρείες.

Καταλήγοντας, 20ή σε κεφαλαιοποίηση εταιρεία, που είναι και η θέση που δίνει την “πρόκριση” για την εισαγωγή στον FTSE Large Cap, είναι η Aegean Airlines. Έτσι, δεν διαφαίνεται να μπορεί κάποια εταιρεία να καλύψει το έδαφος μέχρι και τα 1,13 δισ. ευρώ της Aegean Airlines με τα μέχρι τώρα δεδομένα. Στην 21η θέση βρίσκεται η Intrakat, που απέχει περί το 30% από την Aegean Airlines για να της δώσει το εισιτήριο εισαγωγής.

Τέλος, οι αλλαγές που υλοποιούνται τίθενται σε ισχύ από την επόμενη εργάσιμη ημέρα της τρίτης Παρασκευής του Ιουνίου, ήτοι 21/6/2024. Παράλληλα, οι επίσημες ανακοινώσεις από το Χ.Α. αναμένεται να γίνουν το τελευταίο δεκαήμερο του Μαΐου. Θα επανέλθουμε με νεότερο σημείωμα μετά τη λήξη του Απριλίου, έχοντας πιο ξεκάθαρη εικόνα για το τι μέλλει γενέσθαι.

 

Μοτοδυναμική: Φθηνή αποτίμηση με μικρότερα περιθώρια κέρδους

Ο όμιλος Μοτοδυναμική παρουσίασε αύξηση πωλήσεων 29%, καθώς ανήλθαν στα 170 εκατ. ευρώ. Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ξεπέρασαν τα 29,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 16,5%, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους προσέγγισαν τα 12 εκατ. ευρώ, ήτοι 11,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 28%. 

Το ποσοστό αύξησης των πωλήσεων έφτασε μέχρι και τα καθαρά κέρδη κυρίως λόγω της εξαγοράς της μειοψηφίας της Lion Rental S.A. (SIXT). Tο δ.σ. θα προτείνει στη γ.σ. τη διανομή μερίσματος στους μετόχους 0,12 ευρώ/μετοχή, έναντι 0,09 ευρώ την περυσινή χρονιά, με τη μερισματική απόδοση να διαμορφώνεται στο διόλου ευκαταφρόνητο 3,9%! 

Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου αυξήθηκε στα 26,3 εκατ. ευρώ στο τέλος Δεκεμβρίου 2023, έναντι 19 εκατ. ευρώ στις 31/12/2022, κυρίως λόγω των επενδύσεων σε στόλο. Να σημειωθεί ότι η εξαγορά των μετοχών της μειοψηφίας της θυγατρικής Lion Rental κόστισε περί τα 7,7 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά την αποτίμηση, ο λόγος τιμή προς κέρδη ανά μετοχή (P/E) διαμορφώνεται στο ελκυστικό 7,8 φορές τα καθαρά κέρδη του 2023, ενώ ο δείκτης επιχειρηματική αξία προς κέρδη EBITDA (EV/EBITDA) αγγίζει μόλις τις 4,1 φορές. Εάν αφαιρεθούν και οι αποσβέσεις και λάβουμε υπ’ όψιν τον λόγο EV/EBIT, ο όμιλος Μοτοδυναμική παραμένει φθηνός, καθώς ο εν λόγω δείκτης δεν ξεπερνά τις 6,7 φορές.

Τέλος, η αγορά δείχνει να προεξοφλεί μια αμφιβολία, όχι μόνο για τη Μοτοδυναμική, αλλά για ολόκληρο τον κλάδο του τουρισμού, ότι η μεγέθυνση δεν θα έρθει στον βαθμό που κινήθηκε στο πρόσφατο παρελθόν. Σε περίπτωση που η αγορά κάνει λάθος και ο τουρισμός κινηθεί υψηλότερα του αναμενομένου, τότε οι μετοχές των εν λόγω εταιρειών θα μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά στο Χ.Α.

 

Για 7% άνοδο κάνουν λόγο οι εκτιμήσεις της αγοράς για τον S&P 500

Οι εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για αύξηση της τιμής του δείκτη S&P 500 περί το 7,0% στους επόμενους δώδεκα μήνες, ήτοι στις 5.589 μονάδες. Αυτό προκύπτει εάν αθροίσουμε τις εκτιμήσεις της διάμεσης τιμής-στόχου για όλες τις εταιρείες του δείκτη και τις σταθμίσουμε ανάλογα. Έτσι, η απόσταση που χωρίζει την τιμή-στόχο του δείκτη με την τρέχουσα τιμή απέχει 7% περίπου.

Σε επίπεδο κλάδου, οι τομείς της υγείας (+10,2%) και των ακινήτων (+10,0%) αναμένεται να δουν το μεγαλύτερο ποσοστό ανόδου, καθώς αυτοί οι δύο είχαν τις μεγαλύτερες ανοδικές διαφορές μεταξύ της τιμής-στόχου και τιμής κλεισίματος στις 20 Μαρτίου. Από την άλλη πλευρά, οι τομείς των πρώτων υλών (+1,0%) και της βιομηχανίας (+2,5%) αναμένεται να δουν τις μικρότερες αυξήσεις τιμών, καθώς αυτοί οι δύο τομείς είχαν τις μικρότερες ανοδικές διαφορές μεταξύ της τιμής-στόχου και της τιμής κλεισίματος στις 20 Μαρτίου.

Σε επίπεδο εταιρείας, ανάμεσα στις δέκα μετοχές του S&P 500 με τις μεγαλύτερες ανοδικές διαφορές μεταξύ της διάμεσης τιμής-στόχου και της τιμής κλεισίματος βρίσκονται οι First Solar (πρώτη), Boeing (πέμπτη), Biogen (έβδομη). 

Ιστορικά, οι εκτιμήσεις της αγοράς έχουν υπερεκτιμήσει την τιμή κλεισίματος του δείκτη κατά περίπου 3% έως 8% κατά μέσο όρο τα τελευταία 20 χρόνια. Τα τελευταία πέντε χρόνια η τιμή του δείκτη S&P 500 υπερεκτιμήθηκε κατά 4,6% κατά μέσο όρο, ενώ τα τελευταία δέκα χρόνια μόλις 2,9% κατά μέσο όρο. Τα τελευταία είκοσι χρόνια η υπερεκτίμηση άγγιξε το 8,3% κατά μέσο όρο. 

Ωστόσο, όταν η αγορά είναι ανοδική, οι εκτιμήσεις της αγοράς μπορεί να υποεκτιμούν την πορεία του δείκτη. Έτσι, στις 31 Μαρτίου 2023, η τιμή-στόχος για τους επόμενους 12 μήνες ήταν 4.635,48 μονάδες, ενώ η πραγματική τιμή κλεισίματος ήταν 5.224,62 μονάδες, ήτοι διαφορά 11% περίπου.

Τα οικονομικά αποτελέσματα της Motor Oil στο επίκεντρο

Την Τρίτη οι μετοχές της Intercontinental International ΑΕΕΑΠ θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στην επιστροφή κεφαλαίου ύψους 1,98 ευρώ/μετοχή, ενώ η Dimand αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα δ’ τριμήνου/12μήνου.

Την Τετάρτη μετά τη λήξη της συνεδρίασης οι Motor Oil και Quest αναμένεται να ανακοινώσουν τα οικονομικά αποτελέσματα δ’ τριμήνου/12μήνου, ενώ θα διεξαχθεί δημοπρασία 3μηνων ΕΓΕΔ.

Την Παρασκευή η ΕΥΑΠΣ αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα δ’ τριμήνου/12μήνου, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος δημοσιεύει τα τραπεζικά επιτόκια καταθέσεων και δανείων για τον Φεβρουάριο.

Όλα τα βλέμματα στραμμένα στη μισθοδοσία του μη αγροτικού τομέα την Παρασκευή

Την Τρίτη το πρωί ανακοινώνεται ο πληθωρισμός της Γερμανίας για τον Μάρτιο, το απόγευμα σειρά έχουν οι εργοστασιακές παραγγελίες για τον Φεβρουάριο στις ΗΠΑ, καθώς και οι κενές θέσεις εργασίας που υπήρχαν την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Φεβρουαρίου.

Την Τετάρτη στις 12.00 ανακοινώνεται ο πληθωρισμός Μαρτίου για την Ευρωζώνη, λίγο αργότερα η μεταβολή στις θέσεις εργασίας του ιδιωτικού μη αγροτικού τομέα για τον Μάρτιο στις ΗΠΑ, ο οποίος έρχεται δύο ημέρες νωρίτερα από τα επίσημα στοιχεία του αμερικανικού Δημοσίου για τη μισθοδοσία του μη αγροτικού τομέα, καθώς και ο δείκτης PMI για τον τομέα των υπηρεσιών για τον ίδιο μήνα. Την Πέμπτη και την Παρασκευή κλειστή θα παραμείνει η χρηματιστηριακή αγορά της Κίνας λόγω επίσημης αργίας. 

Την Παρασκευή το απόγευμα δημοσιεύεται στις ΗΠΑ ο δείκτης για τη μισθοδοσία του μη αγροτικού τομέα ταυτόχρονα με τον δείκτη ανεργίας στις ΗΠΑ για τον Μάρτιο. Η απόκλιση από τις εκτιμήσεις της αγοράς για τη μισθοδοσία του μη αγροτικού τομέα προσδίδει έντονη μεταβλητότητα στις χρηματιστηριακές αγορές.

* Ο Δημοσθένης Τρίγγας είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς BETA Χρηματιστηριακή – dtrigas@beta.gr

** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Κεφάλαιο

Πηγές Άρθρων

Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.



Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!

You May Also Like

Πολιτική

Στη διαγραφή του Μάριου Σαλμά από την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας, αναφέρθηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών....

Αυτοκίνητο

Το πρόβλημα που δημιουργείται με τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα που προξενούν τροχαία ατυχήματα είναι ότι δεν αποζημιώνονται αυτοί που είναι νόμιμα ασφαλισμένοι και δεν είναι...

Αθλητικά

Η «Δίκη  ΣΚΑΪ» αποκάλυψε ότι ο 9ος Τακτικός Ανακριτής Αθηνών Παναγιώτης Τζιούβας διερευνά το κακουργηματικό αδίκημα της ηθικής αυτουργίας στη δολοφονία του αστυνομικού Γιώργου...

Αυτοκίνητο

Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης Η Volkswagen κατασκευάζει το Polo στην Παμπλόνα της Ισπανίας από το 1984. Πάνω από 8,4 εκατομμύρια Polo έχουν κατασκευαστεί στο συγκεκριμένο...