Η Ευρωπαϊκή Ένωση διερευνά αν η Κίνα επιδοτεί αθέμιτα τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε άμεσο και επώδυνο και για τα δύο μέρη εμπορικό πόλεμο. Σύμφωνα με τα έως τώρα γνωστά δεδομένα, οι εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια με την Κίνα να αντιδρά για το γεγονός πως βρίσκεται στο μικροσκόπιο της ΕΕ και να προχωρά σε εξονυχιστικούς ελέγχους σε προϊόντα όπως τα γαλλικά κονιάκ.
Οι εξελίξεις αυτές δημιουργούν ανησυχία για την επιβολή δασμών και την πιθανή κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ των δύο εμπλεκόμενων μερών. Βέβαια στην αρένα του παγκόσμιου εμπορίου, οι εντάσεις μεταξύ των ισχυρών οικονομικών δυνάμεων συχνά υποβόσκουν κάτω από την επιφάνεια των διμερών συναντήσεων και των θερμών χαιρετισμών σε διεθνή φόρα, ενώ ενίοτε αυτές οι διαφορές έχουν ως απότοκο εκτεταμένες διαμάχες που απλώνονται σε διάφορους κλάδους, αλλά και ηπείρους.
Η τελευταία σύγκρουση και αυτή που μας αφορά στο συγκεκριμένο κείμενο, «σιγοβράζει» μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και της Κίνας και αποτελεί την επιτομή αυτής της δυναμικής, με τη βανίλια, τους χαλύβδινους σωλήνες και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αναδεικνύονται σε σύμβολα διαμάχης.
Η έρευνα της ΕΕ
Στο επίκεντρο του θέματος βρίσκεται έρευνα της ΕΕ σχετικά με τις κινεζικές εισαγωγές, με ιδιαίτερη έμφαση στα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Η ΕΕ, η οποία αντιμετωπίζει ένα σημαντικό εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα, επιδιώκει να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με τις φερόμενες αθέμιτες επιδοτήσεις και τις πρακτικές πωλήσεων κάτω του κόστους.
Αντίθετα, η Κίνα αντιδρά με υποψίες για ευρωπαϊκό «ντάμπινγκ» πολυτελών αγαθών όπως το κονιάκ στην αγορά της, υπονοώντας πιθανούς περιορισμούς στις ευρωπαϊκές εισαγωγές αυτοκινήτων και γεωργικών προϊόντων.
Τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν πιο έντονα στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, όπου η ΕΕ εξετάζει αν η Κίνα παρέχει αδικαιολόγητη στήριξη στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων.
Αυτή η έρευνα, που ξεκίνησε από την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ουρσουλα Φον Ντερ Λάιεν και σηματοδοτεί μια απόκλιση από τον κανόνα, καθώς εκτυλίσσεται χωρίς καταγγελίες του κλάδου και εμβαθύνει στην πολυπλοκότητα της κατασκευής και των αλυσίδων εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι αυξήσεις κινεζικών EV
Οι κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί δραματικά, εγείροντας φόβους για κορεσμό της αγοράς και πιθανή βλάβη στις εγχώριες βιομηχανίες. Ενώ από την άλλη, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες διατηρούν παρουσία στην Κίνα μέσω κοινοπραξιών, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη βιομηχανική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας και τον αντίκτυπό της στις παγκόσμιες αγορές.
Η έρευνα της ΕΕ περιλαμβάνει διάφορες πτυχές της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, από την κατασκευή μπαταριών έως τον σχεδιασμό αυτοκινήτων, αναδεικνύοντας τον περίπλοκο ιστό επιδοτήσεων και συμπράξεων που χαρακτηρίζει τη βιομηχανία.
Να σημειωθεί πως ορισμένοι ευρωπαίοι ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας υποστηρίζουν την έρευνα, άλλοι εκφράζουν επιφυλάξεις, φοβούμενοι τις πιθανές επιπτώσεις στις κινεζικές δραστηριότητές τους.
Η στάση των ΗΠΑ
Εν τω μεταξύ, η επιθετική στάση της Ουάσινγκτον απέναντι στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον τετραπλασιασμό των εισαγωγικών δασμών από τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, δημιουργεί προηγούμενο για τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου.
Ωστόσο, η αντίθεση μεταξύ της περιορισμένης παρουσίας των κινεζικών EV στην αγορά των ΗΠΑ και της ταχείας επέκτασής τους στην Ευρώπη υπογραμμίζει την πολυπλοκότητα του ζητήματος.
Το οπλοστάσιο της ΕΕ
Πέρα από το έπος των ηλεκτρικών συσκευών, ο καταιγισμός ερευνών της ΕΕ σε διάφορους τομείς ενισχύει το φάσμα μιας ευρύτερης εμπορικής σύγκρουσης.
Από τους χαλυβδοσωλήνες έως τα πρόσθετα τροφίμα, η ΕΕ επιβεβαιώνει το οικονομικό της οπλοστάσιο, αξιοποιώντας τα μέτρα εμπορίου και ανταγωνισμού για να διασφαλίσει τα συμφέροντά της έναντι της θεωρούμενης κινεζικής καταπάτησης.
Η απάντηση του Πεκίνου
Σε απάντηση, το Πεκίνο υιοθετεί μια στρατηγική προσέγγιση, στοχεύοντας τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες με αντίποινα και ενδεχόμενους δασμούς. Η επιλογή «tit-for-tat», από πλευράς της Κίνας, στοχεύει για αρχή το γαλλικό κονιάκ και τους προτεινόμενους δασμούς στα γερμανικά πολυτελή αυτοκίνητα, υπογραμμίζοντας με εμφανή τρόπο τις περίπλοκες καταστάσεις που συμβαίνουν στην οικονομική διπλωματία όταν αναμένεται να ξεσπάσει ένας πολύ σκληρός εμπορικός πόλεμος μεταξύ δύο ή και παραπάνω εμπλεκόμενων μερών.
Θα έχουμε κλιμάκωση;
Ενώ και οι δύο πλευρές τονίζουν την τήρηση των κανόνων του ΠΟΕ και των εμπορικών πρακτικών που βασίζονται σε στοιχεία, το γεωπολιτικό σκηνικό προσθέτει επίπεδα πολυπλοκότητας.
Με το φάσμα μιας πιθανής επιστροφής του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο να διαφαίνεται, ο στρατηγικός υπολογισμός της Κίνας μπορεί να δίνει προτεραιότητα στην αποφυγή μιας παρατεταμένης σύγκρουσης με την Ευρώπη.
Καθώς τα ενδιαφερόμενα μέρη προετοιμάζονται για τις επιπτώσεις αυτών των εμπορικών αψιμαχιών, το φάσμα της αβεβαιότητας πλανάται έντονα πάνω από τις παγκόσμιες αγορές. Το αν αυτή η τριβή θα κλιμακωθεί σε έναν ολοκληρωμένο εμπορικό πόλεμο ή θα υποχωρήσει σε διπλωματικές διαπραγματεύσεις μένει να φανεί.
Ωστόσο, ένα πράγμα είναι σαφές: η αλληλεπίδραση μεταξύ οικονομικών γιγάντων, όπως η ΕΕ και η Κίνα, θα συνεχίσει να διαμορφώνει το περίγραμμα του παγκόσμιου εμπορίου για το μέλλον.
Η ανάλυση της Ιmerisia.gr
Εν μέσω του καταιγισμού ερευνών και αντιμέτρων, το εμπορικό τοπίο ΕΕ-Κίνας αντανακλά ευρύτερες γεωπολιτικές εντάσεις και μεταβαλλόμενες οικονομικές δυναμικές. Πέρα από τις άμεσες εμπορικές αψιμαχίες, υποκείμενα ζητήματα, όπως ο τεχνολογικός ανταγωνισμός, η ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού και η πρόσβαση στην αγορά, είναι σημαντικά, ενώ θα πρέπει να συνυπολογιστέι και το γεγονός πως ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμεύει ως μικρόκοσμος αυτών των ευρύτερων τάσεων.
Καθώς ο κόσμος μεταβαίνει προς τις βιώσιμες μεταφορές, όπως είναι φυσιολογικό ο αγώνας για την κυριαρχία στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων εντείνεται.
Η Κίνα, με τις ισχυρές βιομηχανικές πολιτικές της και την κατασκευαστική της δεινότητα, έχει αναδειχθεί σε τρομερό παίκτη σε αυτό το πεδίο, ενώ από την άλλη οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, που φημίζονται για την ικανότητά τους να φτιάχουν εξαιρετικές μηχανές και το κύρος της μάρκας τους, αντιμετωπίζουν τις διπλές προκλήσεις του ανταγωνισμού από τους Κινέζους ομολόγους τους, αλλά και τις ρυθμιστικές πιέσεις για την επίτευξη αυστηρών στόχων για τις εκπομπές ρύπων.
Εν κατακλείδι, ο έλεγχος των κινεζικών εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων από την ΕΕ υπογραμμίζει τη δέσμευσή της για τη διασφάλιση του θεμιτού ανταγωνισμού και την προστασία των στρατηγικών βιομηχανιών.
Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα τιμωρητικών μέτρων, όπως οι δασμοί, παραμένει αντικείμενο συζήτησης, καθώς ενώ οι δασμοί μπορεί να προσφέρουν προσωρινή ανακούφιση στις εγχώριες βιομηχανίες, κινδυνεύουν από την άλλη να κλιμακώσουν τις εντάσεις και να διαταράξουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!