ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 17:47
Του Τάσου Δασόπουλου
Ένα πακέτο έξι θετικών μέτρων συνολικού κόστους 870 εκατ. ευρώ εξήγγειλε από το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στον διευθυντή του Capital.gr, Σπύρο Δημητρέλη.
Ο υπουργός Οικονομικών ξεδίπλωσε τα οικονομικά μέτρα για το 2025, σημειώνοντας και το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον φέτος στην Ευρωζώνη. Έχουμε ακόμη Απρίλιο – είπε – για να προσθέσει ότι το 2025 η κυβέρνηση και το ΥΠΕΘΟ δρομολογεί:
-Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5% με κόστος 215 εκατ. ευρώ. Προγραμματίζεται και μια δεύτερη μειωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5% το 2027.
-Τη δεύτερη δόση της μείωσης του τέλους επιτηδεύματος που θα σημάνει την κατάργηση της συγκεκριμένης επιβράδυνσης με κόστος 120 εκατ. ευρώ. Η πρώτη δόση της μείωσης θα γίνει φέτος και θα χρηματοδοτηθεί ως γνωστό από την αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των αυτοαπασχολούμενων και των ελεύθερων επαγγελματιών
-Η θεσμοθέτηση της μόνιμης επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο των αγροτών, με κόστος 100 εκατ. ευρώ
-Την αύξηση του στεγαστικού επιδόματος των φοιτητών στα 1.000 ευρώ με κόστος 15 εκατ. ευρώ
-Μια νέα αύξηση των συντάξεων με βάση τον μαθηματικό τύπο (ο οποίος διαμορφώνει το ποσοστό αύξησης με το μισό του ετήσιου πληθωρισμού συν το μισό του ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης) με κόστος 400 εκατ. ευρώ
-Την παράταση της αναστολής του ΦΠΑ για τις νέες οικοδομές .
“Αυτά είναι τα μέτρα που έχουμε υπολογίσει και τα αντέχουμε δημοσιονομικά” τόνισε ο υπουργός. “Δεν είμαστε πολιτικοί Άι Βασίληδες, αυτά είναι προνόμια άλλων”, πρόσθεσε.
Μέτρα για την ενίσχυση των επενδύσεων
Πέρα των μέτρων ελάφρυνσης, ο κ Χατζηδάκης τόνισε ότι θα ανακοινωθούν και μέτρα για την περαιτέρω αύξηση επενδύσεων οι οποίες, όπως είπε, είχαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. με στόχο να καλυφθεί πλήρως το επενδυτικό κενό. Σε αυτά ανέφερε την ενίσχυση των κινήτρων για τη συγχώνευση των ελληνικών επιχειρήσεων με την μορφή φορολογικών απαλλαγών και χρηματοδοτήσεων καθώς επίσης και την βελτίωση κινήτρων για επενδύσεις καινοτομίας.
Ο υπουργός παραδέχθηκε παράλληλα ότι οι μισθοί βρίσκονται ακόμη μακριά από τον μέσο όρο της Ευρώπης αλλά πρόσθεσε ότι μέσω των αποφάσεων της κυβέρνησης ο κατώτερος μισθός έχει αυξηθεί σωρευτικά κατά 27,7%. Παράλληλα τόνισε ότι μέσω της ανάπτυξης που είχαμε από το 2021 και μετά ανάλογη είναι και η αύξηση του μέσου μισθού.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την κατάργηση των έκτακτων μέτρων κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η κυβέρνηση με δική της βούληση έχει αποφασίσει να τηρήσει την όποια υπεραπόδοση της οικονομίας ως αποθεματικό, ώστε η Ελλάδα να παραμείνει σταθερή στην συνεχή επίτευξη των δημοσιονομικών της στόχων όπως συνέβη και τα προηγούμενα χρόνια.
Σε ό,τι αφορά την περαιτέρω αύξηση των εισοδημάτων ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας είπε ότι αυτή θα προέρχεται από υγιείς πηγές και κυρίως την ανάπτυξη. Μάλιστα τόνισε ότι στον πολυετή προϋπολογισμό που πρόκειται να καταθέσει η Ελλάδα τον Σεπτέμβριο μετά από συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα υπάρχει η πρόβλεψη ότι η Ελλάδα θα έχει τα επόμενα χρόνια ανάπτυξη 2,5%.
Παρέμβαση αν δεν πέσουν οι χρεώσεις
Σε ό,τι αφορά τις υψηλές χρεώσεις των τραπεζών, είπε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη συζήτηση με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα για τη μείωση των υπερβολικών χρεώσεων τραπεζικών εργασιών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Αναφερόμενος στην κατάσταση στην αγορά για τις προμήθειες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και στα POS αναγνώρισε ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες. Σημείωσε δε ότι υπάρχουν τα συστήματα άμεσων συναλλαγών όπως το IRIS με μηδενικές προμήθειες και πολύ χαμηλές χρεώσεις στους ελεύθερους επαγγελματίες.
Τόνισε πάντως ότι αν κάποιες υπερβολικές χρεώσεις παραμείνουν ως έχουν θα υπάρξει η παρέμβαση του ΥΠΕΘΟ ώστε να προχωρήσει ταχύτερα η μείωση τους.
Σχετικά με την πίεση που ασκεί η ακρίβεια στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα τόνισε ότι με τα μέτρα τα οποία έχουν ληφθεί ήδη υπάρχει μια επιβράδυνση στις αυξήσεις σε ορισμένα είδη, ενώ το ΥΠΕΘΟ σκοπεύει να ενισχύσει το οπλοστάσιο του και να συνεχίσει να κάνει ελέγχους για την πάταξη της αισχροκέρδειας.
Σημαντικό βήμα οι Ευρωεκλογές
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας τόνισε ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο δίνουν μεγάλη σημασία στις Ευρωεκλογές καθώς, όπως είπε, στις Βρυξέλλες λαμβάνονται σημαντικές αποφάσεις για την οικονομία.
“Θα πρέπει να υποστηρίζουμε υψηλού επιπέδου ευρωβουλευτές . Να μη εξάγουμε γραφικότητες”, τόνισε ο κ. Χατζηδάκης επαναλαμβάνοντας ότι η Ν.Δ. δίνει μεγάλη σημασία στη ψήφο των ευρωεκλογών.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Κ. Χατζηδάκη στον Σπ. Δημητρέλη:
Σπύρος Δημητρέλης: Κύριε υπουργέ, κάνατε πρόσφατα πολύ σαφές από το βήμα της Βουλής ότι η πολιτική των έκτακτων παροχών τύπου pass τερματίζεται. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν αυτός ο τερματισμός σημαίνει ότι μπαίνει στην άκρη και η πολιτική μείωσης των φόρων. Υπάρχει το τέλος επιτηδεύματος, το πρόγραμμα της ΝΔ μιλούσε και για μείωση του ΦΠΑ. Τι ισχύει τελικώς;
Κωστής Χατζηδάκης: Θα εμμείνουμε στις προεκλογικές δεσμεύσεις της ΝΔ. Ασφαλώς θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε μια δημοσιονομική πολιτική σοβαρή, υπεύθυνη, είναι το θεμέλιο της προσέγγισής μας για την οικονομία, ωστόσο για να μην κάνω μια θεωρητική προσέγγιση, θα σας πω τι θα περιέχει ο νέος προϋπολογισμός: θα περιέχει μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%, το υπόλοιπο είναι για το 2027, το κόστος είναι 275 εκατ. Ευρώ, θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό, έχει τη μείωση του τέλος επιτηδεύματος, την κατάργησή του ουσιαστικά, τη δεύτερη δόση για τους ελεύθερους επαγγελματίες, κόστος 120 εκατ. Ευρώ, τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) για τους αγρότες, θα θεσμοθετηθεί από του χρόνου, με κόστος 100 εκατ. ευρώ, αύξηση του στεγαστικού επιδόματος για τους φοιτητές (15 εκατ. ευρώ), αύξηση των συντάξεων με βάση τον γνωστό μαθηματικό τύπο, είναι βέβαια νωρίς για να γνωρίζουμε το ακριβές ποσό, πάνω – κάτω 400 εκατ. Ευρώ και αναστολή του ΦΠΑ στις οικοδομές. Όλα αυτά υπολογίζουμε ότι είναι πρωτοβουλίες και μέτρα ύψους 870 εκατ. ευρώ.
Όπως βλέπετε, ερχόμαστε τον Απρίλιο, με σχετική ακρίβεια, και σας λέμε πώς θα κινηθούμε για το 2025. Αυτό δείχνει ότι έχουμε ένα επιτελείο το οποίο δουλεύει συστηματικά, λαμβάνει υπ’ όψη του τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ. Και του χρόνου στόχος μας είναι το πρωτογένές πλεόνασμα να κινείται στο ύψος του 2,1%.
Σ.Δ.: Κύριε υπουργέ, βάλατε γκολ από τα αποδυτήρια, με την πρώτη ερώτηση μάς βγάλατε ειδήσεις με σημαντικές μειώσεις φόρων. Βρισκόμαστε στον Απρίλιο και μας εξαγγέλλετε τις μειώσεις των φόρων και τις ελαφρύνσεις για το 2025.
Κ.Χ.: Αυτά που λέω έχουν τη σφραγίδα της εγκυρότητος και δεν θα τα έλεγα εάν δεν ήμουν σίγουρος.
Σ.Δ.: Κύριε υπουργέ, οι μειώσεις φόρων και οι ελαφρύνσεις είναι σίγουρα κάτι καλό. Ωστόσο, δεδομένου ότι το ζήτημα της δημοσιονομικής σταθερότητας είναι ύψιστης σημασίας για έναν πολιτικό με τη δική σας διαδρομή, ήθελα να σας ρωτήσω εάν μέσα σε αυτές τις ανακοινώσεις έχει σταθμιστεί πλήρως το διεθνές περιβάλλον. Διαβάζουμε ότι η Γερμανία βαδίζει, εάν δεν έχει μπει ήδη, σε ύφεση, υπάρχει μια στασιμότητα γενικότερα στην ευρωπαϊκή οικονομία, ο πληθωρισμός επιμένει. Τα έχετε σταθμίσει όλα αυτά;
Κ.Χ.: Τα σταθμίζουμε κάθε μέρα. Προφανώς η Ελλάδα δεν είναι σε μια προστατευμένα γυάλα, επηρεάζεται από τις εξελίξεις, αλλά θυμίζω ότι έχοντας περάσει την κρίση του κορονοϊού, που οδήγησε σε σημαντική ύφεση και στην Ελλάδα, αλλά για παράδειγμα και η Πορτογαλία, η Ισπανία, όλες οι χώρες του Νότου που συνδέονται με τον τουρισμό, έχοντας περάσει και την ενεργειακή κρίση, η Ελλάδα άντεξε. Και γι’ αυτό τον λόγο έχουμε και πολύ ισχυρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Αναφέρθηκε σε αυτό και ο επίτροπος Οικονομίας της ΕΕ, ο κ. Τζεντιλόνι. Συνδυάζουμε τις υποχρεώσεις μας σε σχέση με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, που λένε ότι τα υπερπλεονάσματα, όποτε προκύπτουν, πρέπει να τα κρατάς για τις δύσκολες χρονιές, με τη δική μας πολιτική βούληση, ώστε να έχουμε μια πιο στιβαρή, υπεύθυνη και σταθερή δημοσιονομική πολιτική. Επομένως, έχουμε λογαριάσει ότι μπορούμε να πιάσουμε όλους τους στόχους μας. Μέχρι τώρα έχουμε πιάσεθι όλους τους δημοσιονομικούς στόχους που είχαμε θέσει τα προηγούμενα χρόνια, μετράμε συνέχεια, κάνοντας μια συντηρητική διαχείριση στις προβλέψεις κι εκείνο που θέλουμε να κάνουμε, ακριβώς επειδή ζούμε σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, να έχουμε στην άκρη περισσεύματα για να τα χρησιμοποιούμε στις δύσκολες χρονιές, όπως αναφέρουν και οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ, για να στηρίζουμε τους ευάλωτους, όπως θα έκανε κάθε συνετός νοικοκύρης.
Σ.Δ.: Η δημοσιονομική σταθερότητα είναι ένα ζήτημα, υπάρχει όμως και εκείνο της ποιότητας λειτουργίας της ελληνικής οικονομίας. Δηλαδή, κατά πόσο είναι εξωστρεφής, πόσο παραγωγικό και βιώσιμο είναι το μοντέλο της. Κατά κύριο λόγο στηρίζεται στην κατανάλωση, το είδαμε την περασμένη δεκαετία με πολύ οδυνηρό τρόπο πού οδήγησε το συγκεκριμένο μοντέλο, της κατανάλωσης μη ανταγωνιστικότητας, των περισσότερων εισαγωγών από εξαγωγές. Γνωρίζω ότι στόχος σας μέσα από τις μεταρρυθμίσεις είναι να γίνει η ελληνική οικονομία πιο εξωστρεφής, να αλλάξουμε το λεγόμενο παραγωγικό μοντέλο. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, σε αυτή την κατεύθυνηση, για μια οικονομία πιο εξαγωγική, πιο βιώσιμη, ποιες πρωτοβουλίες προτίθεστε να πάρετε;
Κ.Χ.: Προφανώς δε θελουμε να ενισχύουμε την κατανάλωση και δεν έχουμε κανένα λόγο να να ενισχύουμε με δικές μας πολιτικές τις εισαγωγές. Εκείνο το οποίο μας ενδιαφέρει είναι το δυναμισμό της ελληνικής οικονομίας, την παραγωγή, την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια. Θέλω να σημειώσω ότι σε αυτή μας την προσπάθεια είναι το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Είμαστε η χώρα που αυτή τη στιγμή έχει τη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν ενίσχυση από αυτές τις δύο πηγές – και στόχος δεν είναι μόνο η απορρόφηση, αλλά και η αξιοποίηση των πόρων. Όμως ταυτόχρονα και με τη φορολογική μας πολιτική, και με την αδειοδοτική και συνολικότερη οικονομική μας πολιτική, θέλουμε να κινητροδοτούμε τις εξαγωγές και τις επενδύσεις. Είναι σημαντικό ότι έχουμε μεγάλη αύξηση των επενδύσεων, η χώρα έχει ένα σημαντικό επενδυτικό κενό, ωστόσο έχουμε πολύ σημαντική αύξηση στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις. Έχουμε ρεκόρ 20ετίας – και δεν τον λέω με αυταρέσκεια. Σημαντική αύξηση έχουμε επίσης και στις εξαγωγές. Παρουσίασα την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή τη μεγαλύτερη αύξηση των εξαγωγών σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα- μέλος της ΕΕ τα τελευταία 4 και πλέον χρόνια. Το σημείο αφετηρίας ήταν πολύ χαμηλά – και ακόμα δεν έχουμε φτάσει, μολονότι πλησιάζουμε, τον μέσο όρο της ΕΕ σε σχέση με τις εξαγωγές. Όμως ανεβαίνουμε, έχουμε ευχάριστες εκπλήξεις τα τελευταία χρόνια, όπως η αγροδιατροφή, η φαρμακοβιομηχανία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και προφανώς περιμένουμε να μας βοηθήσουν πολύ η ναυτιλία και ο τουρισμός. Τους επόμενους μήνες, θα φέρουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα ενθαρρύνει τις συγχωνεύσεις των επιχειρήσεων με κίνητρα και φορολογικά και χρηματοδότησης, αφ’ ετέρου θα ενισχύει την καινοτομία, δεδομένου ότι διαθέτουμε λαμπρά μυαλά στην Ελλάδα.
Σ.Δ.: Στα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας θα προσέθετα, κύριε υπουργέ, και τη φοροδιαφυγή, για την οποία γνωρίζω ότι η κυβέρνηση σας έχει αναλάβει πολλές πρωτοβουλίες, έχουν γίνει πολλά βήματα με τις ηλεκτρονικές πληρωμές και τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών και POS. Μόνιμο παράπονο της αγοράς, ωστόσο, είναι ότι καθώς το χρήμα περνά από τη φυσική στην ηλεκτρονική μορφή μέσα από τα συστήματα πληρωμών των τραπεζών και άλλων εταιρειών διεκπεραίωσης, τα κόστη είναι υψηλά, ειδικά σε μικροσυναλλαγές. Τι προτίθεστε να κάνετε;
Κ.Χ.: Αυτή την ώρα βρίσκονται σε εξέλιξη 11 διαφορετικές πρωτοβουλίες, από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS μέχρι τη μάχη για το λαθρεμπόριο των καυσίμων, για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Στη σύγχρονη ιστορία, δεν νομίζω να βρείτε κάποια περίοδο κατά την οποία να υπήρχαν τόσες πολλές συγκεκριμένες και συγκροτημένες πρωτοβουλίες για τη φοροδιαφυγή οι οποίες ήδη αποφέρουν αποτελέσματα. Υπολογίζουμε ότι μόνο πέρσι είχαμε περίπου μισό δις παραπάνω φορολογικά έσοδα εξαιτίας της διεύρυνσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
POS και προμήθειες. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν διαμαρτυρίες από την πλευρά της αγοράς. Είπα πριν από μερικές μέρες και το επαναλαμβάνω και εδώ. Ας βλέπουμε πρώτα απ’ όλα τη μεγάλη εικόνα των ανταγωνισμών. Εκτός από τα POS υπάρχουν και τα συστήματα άμεσων πληρωμών. Στην Ελλάδα είναι το IRIS.
Εδώ το τονίζω ακόμα μια φορά. Έχουμε μηδενικές προμήθειες για συναλλαγές από πολίτη σε πολίτη μέχρι 500 ευρώ από το κινητό τηλέφωνο. Μηδενικές συναλλαγές για κάθε πολίτη όταν συναλλάσσεται με επιτηδευματίες.
Και πολύ χαμηλές χρεώσεις για επιτηδευματίες και ελεύθερους επαγγελματίες όταν κάνουν τις συναλλαγές τους μέσω του IRIS. Επομένως, αν έχεις έναν δρόμο που σου δίνει μηδενικό κόστος που καταλήγει σε μηδενικό κόστος ή σε πολύ χαμηλό κόστος γιατί δεν τον επιλέγεις. Το ξαναλέω και πάλι και θέλω να ακουστεί όσο περισσότερο γίνεται, διότι επαναλαμβάνω, πρέπει να έχουμε όλη την εικόνα μπροστά μας.
Αλλά επειδή συνεχίζεται η συζήτηση για τα POS έχουμε έρθει σε επαφές με όλους τους παίκτες της αγοράς και με τα σχήματα, τα λεγόμενα, τις κάρτες δηλαδή και με τους acquirers που είναι το ενδιάμεσο στρώμα και με τις τράπεζες. Βλέπουμε ότι υπάρχει μια καλή διάθεση, λιγότερο ή περισσότερο και έχουν υπάρξει και πρωτοβουλίες, ειδικά την τελευταία εβδομάδα προς την κατεύθυνση της μείωσης για τις μικρές συναλλαγές. Εάν δούμε ότι δεν υπάρχουν οι εξελίξεις που όλοι ευχόμαστε στο συγκεκριμένο θέμα, θα υπάρξει στο επόμενο χρονικό διάστημα νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη μείωση των προμηθειών στις μικρές συναλλαγές.
Σ.Δ.: Σαφής προειδοποίηση, κύριε Υπουργέ, ότι αν δεν πέσουν οι προμήθειες για τις ηλεκτρονικές πληρωμές, θα παρέμβει νομοθετικά η κυβέρνηση. Να επιστρέψω λίγο στο θέμα το μακροοικονομικό, κύριε Υπουργέ, να μου επιτρέψετε. Είδαμε ένα στατιστικό στοιχείο το τελευταίο διάστημα, όπου είμαστε πλέον ως χώρα, ως κατα κεφαλήν εισόδημα εκπεφρασμένο σε μονάδες αγοραστικής δύναμης, προτελευταίοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Είμαστε σε καλύτερη κατάσταση και με μικρή απόσταση πλέον μόνο από τη Βουλγαρία. Ενώ βλέπουμε όλα τα τελευταία χρόνια μία ταχεία ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, η κυβέρνηση λέει πολύ σωστά ότι είμαστε κατά μέσο όρο πάνω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης στους ρυθμούς ανάπτυξης, παρόλα αυτά, ο συνδυασμός με την πολύ ψηλή ακρίβεια βλέπουμε ότι ουσιαστικά ροκανίζει τα εισοδήματα και σε κατά κεφαλήν εισόδημα υποχωρούμε. Κύριε Υπουργέ, δεν είναι λίγο αντιφατικό αυτό.
Κ.Χ.: Ξεκινάω από το τελευταίο. Ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί σωρευτικά από το 2019 έως σήμερα κατά 27,7%, ενώ ο προϋπολογισμός συμπεριλαμβανομένου και του αναμενομένου προϋπολογισμού του 2024 θα είναι στο 16,5%. Άρα έχουμε 11-11,5 μονάδες παραπάνω αύξηση για τους εργαζομένους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
Έχω παρουσιάσει τα στοιχεία και για το μέσο μισθό είναι περίπου αντίστοιχα. Αυτό νομίζω εξηγεί εν πολλοίς και την εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας και τα αποτελέσματα στις λεγόμενες λαϊκές περιοχές. Αλλά το προσπερνάω.
Ας πάμε στα στοιχεία, τα γενικότερα. Έχει επηρεαστεί η ελληνική οικονομία από την κρίση και το γενικότερο αρνητικό περιβάλλον την τελευταία χρονιά, την προηγούμενη χρονιά στην Ευρώπη; Ασφαλώς.
Μας επηρέασαν επίσης και οι άνευ προηγουμένου φυσικές καταστροφές και οι επιπτώσεις τους στη γεωργία και γενικότερα στην οικονομία; Ασφαλώς. Αλλά την ίδια στιγμή υπάρχουν τα στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι, σε αντίθεση μάλιστα και με ισχυρές χώρες της Ευρώπης, είμαστε στην κορυφή του πίνακα από πλευράς ανάπτυξης, από πλευράς αύξησης του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος.
Και αυτός είναι ο δρόμος για την πραγματική σύγκριση. Κάποιοι ανακαλύπτουν τώρα ότι η Ελλάδα δεν έχει ψηλό κατα κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Πού ζούσαν την περασμένη δεκαετία; Ήταν αλλού;
Όλοι μαζί δε λέγαμε ότι ζούσαμε μια πρωτοφανή και μάλιστα δεκαετή κρίση η οποία μείωσε το κατα κεφαλήν ακαθάριστο προϊόν κατά 25 μονάδες; Αυτό δεν θα είχε κάποια αντανάκλαση; Δεν χρειάζεται κανείς να έχει σπουδάσει οικονομικά για να το ξέρει.
Επομένως, ο καλύτερος τρόπος είναι αυτός που περιέγραψα. Δηλαδή, έχουμε υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το μέσο όρο της ευρωζώνης και όσο αυτό συνεχίζεται τόσο θα πετυχαίνουμε και το μεγαλύτερο στόχο που είναι η πραγματική σύγκριση.
Σ.Δ.: Κύριε Υπουργέ, να με επιτρέψετε να επιμείνω λίγο στο ζήτημα διότι δεν είναι μόνο η μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ που έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Είναι κυρίως, επειδή εκφράζεται σε μονάδες αγοραστικής δύναμης το κατά κεφαλήν εισόδημα με τα στοιχεία της Eurostat, είναι κυρίως και το ζήτημα της ακρίβειας. Το οποίο θα προσθέσω ότι σε όλες τις τελευταίες δημοσιοποιήσεις και ενώ πάμε για ευρωεκλογές, ο κόσμος κατά 60-70% λέει ότι είναι το πιο σημαντικό πρόβλημα της καθημερινότητας του. Είναι η ακρίβεια. Κύριε Υπουργέ, πηγαίνουμε όλοι στο σούπερ μάρκετ, βλέπουμε την κατάσταση που υπάρχει και θα ήθελα να σας ρωτήσω, πέρα από την αύξηση του κατώτατου μισθού που κάνατε, που είναι ένα μέτρο που ενισχύει τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, αν προτίθεστε να πάρετε και άλλες πρωτοβουλίες στο πεδίο αυτό για καλύτερο ανταγωνισμό ίσως, για μία μείωση των τιμών, μείωση ίσως του ΦΠΑ που ζητάει η αντιπολίτευση επανειλημμένως και μάλιστα φέρνει ως παράδειγμα και κάποιες άλλες χώρες που το έκαναν. Προτίθεστε να κάνετε κάτι παραπάνω για το θέμα της ακριβείας;
Κ.Χ.: Πρώτα απ’ όλα να προσθέσω στα προηγούμενα. Αυτό καταδεικνύεται και στις προβλέψεις της Τραπέζης Ελλάδος αυτής της εβδομάδας, του Διοικητού της, του κ. Στουρνάρα, αλλά θα αντανακλάται και στο δικό μας Fiscal Structure Plan, το οποίο θα καταθέσουμε τον Σεπτέμβρη. Εμείς προβλέπουμε και θα επιδιώξουμε και ελπίζω, πιστεύω, θα πετύχουμε μέσο ρυθμό ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια της τάξης του 2,5%. Βεβαίως, αυτό το σημειώνω, διότι η ανάπτυξη είναι η καλύτερη απάντηση για την αύξηση του εισοδήματος, την αύξηση των μισθών, μια θετική πορεία της οικονομίας προς τα μπρος.
Υπάρχει ζήτημα με τον πληθωρισμό, ασφαλώς δεν το κρύψαμε. Αν δείτε τις εξελίξεις από τότε που προέκυψε η ενεργειακή κρίση, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα περίπου ακολουθεί τις εξελίξεις σε όλη την ήπειρό μας. Υπήρξαν περίοδοι που ήμασταν χαμηλότερα από το μέσο όρο, ελαφρά. Υπήρξαν περίοδοι που ήμασταν ελαφρά πάνω από το μέσο όρο. Η προσπάθεια της κυβέρνησης επικεντρώνεται στα τρόφιμα, όπου επιμένει το πρόβλημα. Εκεί βεβαίως έχει δουλειά να κάνει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Κάνει δουλειά το Υπουργείο Ανάπτυξης με διάφορες πρωτοβουλίες, από το καλάθι του νοικοκυριού μέχρι τις καθαρές τιμές που τώρα πρόσφατα επιβλήθηκαν. Και εκεί φαίνεται, και από στοιχεία τα οποία νομίζω σήμερα βγήκαν, ότι στα είδη κατανάλωσης από το νοικοκυριό, απόρρυπαντικά, από άλλα προϊόντα στα οποία επιβλήθηκαν οι καθαρές τιμές, ήδη έχουμε ένα πρώτο θετικό απολογισμό με μία μείωση ετήσια, εννοώ, της τάξης του 2%. Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται και δεν μπορούμε να περιμένουμε μαγικές γομολάστιχες που θα διαγράψουν το πρόβλημα.
Κάνουμε ό,τι κάνουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έχοντας απόλυτη επίγνωση ότι στα μάτια της κοινής γνώμης, αυτή την ώρα, είναι το Νο1 θέμα.
Σ.Δ.: Δεν μπορώ να μην σας κάνω και μια πολιτική ερώτηση, να κλείσουμε με αυτήν, βρισκόμαστε ακριβώς δύο μήνες πριν από τις ευρωεκλογές, βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο. Η οικονομία παίζει τεράστιο ρόλο, εσείς ο ίδιος είπατε ότι η ΝΔ κέρδισε με πολύ μεγάλη άνεση τις εκλογές εξαιτίας της βελτίωσης των εισοδημάτων τα τελευταία χρόνια. Από την άλλη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο κ. Κασσελάκης έβαλε ένα πήχη για το κόμμα του στο 17%. Θα ήθελα να σας ρωτήσω ποιος είναι ο πήχης για τη ΝΔ για το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών, υπάρχουν κάποιοι που λένε ότι αν υποχωρήσει κάτω από το 30% θα υπάρχει πολιτικό πρόβλημα που θα επηρεάσει και την οικονομία. Με ποιο ποσοστό θα είσαστε ευχαριστημένος με δεδομένη και τη χαλαρή ψήφο;
Κ.Χ.: Θα σας απαντήσω ευθέως αλλά θα μου δώσετε όμως τη δυνατότητα για μερικά δευτερόλεπτα να πω κάτι που θέλω να πω γιατί κυκλοφορεί πολύ τελευταία και έχει να κάνει με μια κριτική σε σχέση με το μίγμα των επενδύσεων στην Ελλάδα. Λένε κάποιοι ότι αυξήθηκαν οι άμεσες ξένες επενδύσεις,0 αλλά που είναι; Παρουσίασα στοιχεία στη Βουλή που δείχνουν ότι το μερίδιο των επενδύσεων σε σχέση με το real estate έχει πέσει σε σύγκριση με την περίοδο 2015-2019, ήταν στο 42% και έχει πέσει περίπου στο 35% την περίοδο 2019-2023. Αυτό ενδεχομένως δεν το ξέρει ο κόσμος και είμαι υποχρεωμένος να το υπογραμμίσω για να διαλυθεί ένας μύθος που κυκλοφορεί τελευταία. Ακόμη περισσότερο θέλω να υπογραμμίσω ότι ο μέσος όρος στο μερίδιο των επενδύσεων ως προς το real estate στην Ευρώπη είναι 49,7% δηλαδή είμαστε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στις επενδύσεις και αν ψάξετε θα δείτε ότι οι επενδύσεις της Pfizer, της Google, της Cisco, της Microsoft, της Amazon, της JP Morgan δεν είναι επενδύσεις στο real estate, πέρα από ότι κανένας δεν θα πρέπει να ενοχοποιεί τις επενδύσεις στον συγκεκριμένο τομέα.
Έρχομαι στο ερώτημα για τις ευρωεκλογές.
Το πρόβλημα αυτή την ώρα για τη ΝΔ είναι διττό. Είναι ότι αφενός κάποιοι θεωρούν σε όλη την Ευρώπη ότι οι εκλογές δεν έχουν τόση σημασία και δεύτερον ότι η ΝΔ πάει επικίνδυνα καλά στις δημοσκοπήσεις, γιατί είναι πολύ μπροστά σε σχέση με τα άλλα κόμματα.
Εμείς λέμε ότι ευρωεκλογές έχουν σημασία. Έχουν σημασία για μια σοβαρή αξιόπιστη υψηλού επιπέδου εκπροσώπηση της Ελλάδας στην Ευρωβουλή, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα που είχε η εικόνα της χώρας την περασμένη δεκαετία. Στις Βρυξέλλες λαμβάνονται σοβαρές αποφάσεις και θέλουμε υψηλού επιπέδου ευρωβουλευτές, άρα έχει σημασία τι στέλνουμε εκεί.
Δεν μπορούμε να εξάγουμε γραφικότητα. Από την άλλη, ως υπουργός Οικονομικών θέλω να σας πω ότι οι ευρωεκλογές παράγουν πολιτικά μηνύματα. Αν αρχίσουμε και ψηφίζουμε το παναθηναϊκό κίνημα, το ολυμπιακό κίνημα, δεν ξέρω ποια κόμματα απλώς για να στείλουμε ένα μήνυμα και στο τέλος το βράδυ των εκλογών προκύψει ένα πολιτικό μωσαϊκό, αυτό θα είναι βασικά αρνητικό για την οικονομία.
Δηλαδή για τις οικογένειες όλων μας, γι’ αυτούς που θα στείλουν τα μηνύματα. Η κυβέρνηση προφανώς θα συνεχίσει να εργάζεται, προφανώς θα συνεχίσει να προχωρεί τις μεταρρυθμίσεις της, είμαστε δεσμευμένοι και θα αγνοήσουμε κάθε πολιτικό κόστος, διότι αυτό είναι το πατριωτικό μας καθήκον. Αλλά μη γελιέστε, όλο το θετικό αφήγημα που υπάρχει αυτή την ώρα διεθνώς για την ελληνική οικονομία, όσο να ναι θα “νερώσει”.
Το θέλουμε, το θέλουν οι Έλληνες πολίτες; Εκείνοι αποφασίζουν. Εγώ έχω υποχρέωση να πω αυτό που πιστεύω, είμαι αρκετά χρόνια πια στην πολιτική, νομίζω δεν είναι δικαίωμά μου μόνο, είναι και υποχρέωσή μου να λέω την άποψή μου. Αυτή είναι η άποψή μου και όποιος θέλει την ακούει.
Σ.Δ.: Οπότε διακύβευμα και η οικονομία, η πολιτική σταθερότητα.
Κ.Χ.: Προφανώς. Προφανώς.
Και όπως και να το μετρήσουμε, κοιτάξτε, πήραμε 41% στις τελευταίες εκλογές. Από πλευράς συνολικής, αλλά και από πλευράς οικονομικής, τι έχει χειροτερεύσει μετά τις εκλογές του τελευταίου Ιουνίου;
Η χώρα αναπτύσσεται, η ανεργία έχει περιοριστεί περισσότερο, οι μισθοί έχουν ανέβει παραπάνω, δεν ισχυρίζομαι ότι είμαστε αλάνθαστοι, δεν ισχυρίζομαι ότι όλα έχουν γίνει τέλεια. Αλλά πάντως, αν το σκεφτούμε πιο ψύχραιμα και πιο σφαιρικά, νομίζω ότι δεν θα με αδικήσει κανένας στην προσέγγιση που κάνω.
Σ.Δ. Σαφές το μήνυμα, κύριε Υπουργέ, να κρατήσουμε βεβαίως τις σημαντικές ειδήσεις που μας βγάλατε. 870 εκατομμύρια ελαφρύνσεις και μειώσεις φόρων στον προϋπολογισμό του 2025…
Κ.Χ.: Που τις έχουμε προϋπολογίσει και τις αντέχουμε. Δίνουμε όσα έχουμε και όσα αντέχουμε. Δεν εμφανιζόμαστε ποτέ ως πολιτικοί Άη Βασίληδες. Αυτά είναι προνόμια άλλων.
Σ.Δ.: Και βεβαίως, εάν δεν μειωθούν οι προμήθειες για τις ηλεκτρονικές πληρωμές, ίσως η κυβέρνηση καταφύγει σε…
Κ.Χ. Όχι, ίσως. Θα το κάνει, θα περιμένουμε μερικές ημέρες, σε νομοθετική ρύθμιση. Ναι.
Σ.Δ. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για αυτή την συζήτηση που είχαμε.
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!