Connect with us

Hi, what are you looking for?

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε


Βαμβακάρης, Θεοδωράκης, Κωνσταντινίδης, Μητρόπουλος, Ξενάκης, Ξένος, Γ.Α. Παπαϊωάννου, Σισιλιάνος, Σκαλκώτας, Τσιτσάνης, Χατζιδάκις και ο Σταύρος Ξαρχάκος. Τι τους συνδέει; Οι πρώτοι έντεκα φιλοξενούνται στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα, στην οδό Κριεζώτου 3, στημένη από τον ιστορικό διευθυντή του μουσείου, Άγγελο Δεληβορριά, σχεδόν «διατηρητέα» σήμερα. Η έκθεση εστιάζει στην καλλιτεχνική και πνευματική δημιουργία στην Ελλάδα μεταξύ του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και της Δικτατορίας.

Η πρωτότυπη δράση «Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε…» αποτελεί πρωτοβουλία του νεοσύστατου Ινστιτούτου Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, εγκαινιάζοντας μια στενότερη συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Στο πλαίσιο αυτό συνομιλήσαμε με την επιμελήτρια της έκθεσης Ερατώ Κουτσουδάκη, τον Γιώργη Μαγγίνη, Επιστημονικό διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, τον Ορέστη Τσακαλώτο, Πρόεδρο του Qualco Foundation και τη Ρενάτα Δαλανιούδη, Επιστημονική Διευθύντρια του Ινστιτούτου Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς (ΙΕΜΚ) και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

— Τι έρχεται να προσφέρει αυτή η έκθεση; Και ποια ήταν η πηγή έμπνευσης;
Ας ξεκινήσουμε με την παραδοχή ότι δεν πρόκειται για έκθεση με την παραδοσιακή έννοια αλλά για μια μουσειακού χαρακτήρα παρέμβαση, που έρχεται να εμπλουτίσει μεν, να παρεισφρήσει δε, στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα, όπου παρουσιάζονται εκπρόσωποι της πνευματικής και καλλιτεχνικής Ελλάδας από τα τέλη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ως τη Δικτατορία. Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μας ζήτησε να σκεφτούμε κάτι που θα αναδείκνυε τη μουσική διάσταση των πλούσιων εκθεμάτων των τεσσάρων ορόφων στην οδό Κριεζώτου 3.

Και εμείς σκεφτήκαμε να ασχοληθούμε με τους έντεκα συνθέτες μουσικής που περιλαμβάνονται στους σχεδόν 200 «ενοίκους» του κτιρίου. Γιατί αυτοί οι έντεκα; Γιατί για πολλούς (και κυρίως δικούς του) λόγους αυτούς επέλεξε ο Άγγελος Δεληβορριάς, ο αείμνηστος Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη. Υπήρξε ο εμπνευστής και δημιουργός αυτής της συλλογής, που μάλλον πια έχει και κάπως «διατηρητέο» χαρακτήρα.

«Πρόκειται για μια παρέμβαση που έχει πλήρη επίγνωση ότι λειτουργεί αποσπασματικά και παραδειγματικά. Δεν επιχειρεί να εξαντλήσει το θέμα. Θέλει να σε προκαλέσει να ψάξεις περισσότερα. Να βγεις από την Πινακοθήκη και να χαθείς μέσα στις πλατφόρμες μουσικής και τις πληροφορίες του διαδικτύου. Να σου εντυπωθούν μελωδίες στο μυαλό και να τις σιγοτραγουδάς για ώρες».

Ποια ήταν η πρόθεσή μας; Χωρίς καθόλου να αλλοιώσουμε τη μορφή, τη δομή και το περιεχόμενο της μόνιμης έκθεσης, να γνωρίσουμε καλύτερα τους συνθέτες, να μπορούν οι επισκέπτες να ακούν δείγμα της μουσικής τους, να μπορέσουμε να ενισχύσουμε την παρουσία τους στο χώρο, πέρα από τον μικρό – αναγκαστικά – χώρο και τα ενδεικτικά -αναγκαστικά – εκθέματα που απαρτίζουν την προθήκη καθενός.

Στην πορεία βέβαια, ανακαλύψαμε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, που ελπίζουμε να φανούν ενδιαφέροντα και στους επισκέπτες. Όπως, για παράδειγμα, το πόσο στενά συνδεδεμένοι ήταν οι περισσότεροι από τους έντεκα μεταξύ τους και πόσο πυκνά και πολυεπίπεδα δημιουργικά δίκτυα υπήρχαν μεταξύ των συνθετών αυτών και πολλών άλλων «ενοίκων» της Πινακοθήκης, όπως ποιητών, σκηνοθετών, χορογράφων, ζωγράφων κ.λπ. Ανακαλύψαμε εκ νέου πόσο «διεθνείς» έχουν υπάρξει και ίσως συνεχίζουν να είναι, αρκετοί από αυτούς.

Ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης Θεοδωράκης στην Νέα Υόρκη. Δωρεά ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, αρχείο Μάριο Βίττι. Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα

Αυτό, για παράδειγμα, είναι μια συναίσθηση που ίσως δεν έχουμε επαρκώς εμείς, εδώ στην Ελλάδα. Και τέλος, πόσο το έργο αρκετών εκ των έντεκα συνεχίζει να τροφοδοτεί νέους δημιουργούς, που το επανεπισκέπτονται και το μεταβολίζουν με τη γλώσσα της δικής τους γενιάς. Όλα αυτά ευελπιστούμε να τα ανακαλύψουν μαζί μας και οι επισκέπτες, ο καθένας με τον τρόπο του, αντλώντας από τις προσωπικές του αναφορές και με τον ρυθμό που επιθυμεί. Γενικά, πρόκειται για μια παρέμβαση που έχει πλήρη επίγνωση ότι λειτουργεί αποσπασματικά και παραδειγματικά. Δεν επιχειρεί να εξαντλήσει το θέμα. Θέλει να σε προκαλέσει να ψάξεις περισσότερα. Να βγεις από την Πινακοθήκη και να χαθείς μέσα στις πλατφόρμες μουσικής και τις πληροφορίες του διαδικτύου. Να σου εντυπωθούν μελωδίες στο μυαλό και να τις σιγοτραγουδάς για ώρες.

Πηγές Άρθρων

Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.



Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!

You May Also Like

ΕΛΛΑΔΑ

Φωτιά ξέσπασε τα ξημερώματα της Κυριακής σε χώρο απορριμμάτων στην περιοχή Ρετσινόλακκος της Δημοτικής Ενότητας Μαντουδίου Ευβοίας. Για την κατάσβεσή της επιχειρούν 23 πυροσβέστες...

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ανοιξαν οι κάλπες των εσωκομματικών εκλογών του ΣΥΡΙΖΑ και η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 7 το απόγευμα, εκτός κι αν αποφασιστεί να δοθεί...

ΚΟΣΜΟΣ

Σε νέα έξαρση της βίας ανάμεσα σε σουνίτες και σιίτες από την Πέμπτη, στο βορειοδυτικό Πακιστάν, τουλάχιστον 82 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους...

ΚΟΣΜΟΣ

Η ιορδανική αστυνομία απέκλεισε νωρίτερα περιοχή κοντά στην πρεσβεία του Ισραήλ στο Αμμάν, ύστερα από επεισόδιο με πυροβολισμούς, όπως μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων Reuters...