Η κυκλοφορία των οχημάτων σε ορεινούς όγκους αποτελούσε ανέκαθεν την πιο απαιτητική και επικίνδυνη δοκιμασία ενός οδηγού. Η Ελλάδα έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος σε περιβόητες ορεινές διαδρομές, όπως στην Κατάρα ή στον Αχλαδόκαμπο, γνωστό στους παλαιότερους και ως «Κωλοσούρτη».
Ευτυχώς τα πράγματα έχουν αλλάξει την τελευταία δεκαετία χάρη στην ολοκλήρωση μιας σειράς τούνελ, που τρυπούν τα βουνά, μειώνουν δραστικά τους χρόνους μετακίνησης και προσφέρουν ασφάλεια υψηλού επιπέδου με τις κορυφαίες προδιαγραφές τους.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της δίδυμης σήραγγας Τ2 των Τεμπών με την επίσημη ονομασία «Μαρίνου Αντύπα – Ρήγα Φεραίου», που έχει 6 χιλιόμετρα μήκος και αποτελεί το μακρύτερο οδικό τούνελ σε ολόκληρη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ωστόσο ακόμη και αυτή φαντάζει σχεδόν ‘’μικρή’’ μπροστά στις έξι οδικές σήραγγες με το μεγαλύτερο μήκος σε όλο τον πλανήτη, μεταξύ των οποίων βρίσκεται μάλιστα και μια υποθαλάσσια κατασκευή! Ας δούμε λοιπόν τα χαρακτηριστικά τους και πού βρίσκονται.
6. Οvit Τούνελ, Τουρκία
Βρίσκεται στο όρος Ovit και παρακάμπτει την παλιά ορεινή διαδρομή, η οποία πιάνει συχνά πάγο και χιόνι τον χειμώνα, οπότε γίνεται απροσπέλαστη.
Το μήκος της οδικής σήραγγας Ovit φτάνει τα 14,3 χιλιόμετρα και εγκαινιάστηκε επίσημα το 2018. Η ιστορία της κατασκευής της πέρασε από σαράντα κύματα, καθώς ξεκίνησε το 1930, διακόπηκε επί δεκαετίες και συνεχίστηκε μόλις το 2012, για να ολοκληρωθεί μετά από έξι χρόνια εργασιών.
5. Ryfylke Τούνελ, Νορβηγία
Το τούνελ Ryfylke κατέχει τον τίτλο της μακρύτερης υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας παγκοσμίως. Στο χαμηλότερο σημείο του βρίσκεται 292 μέτρα κάτω από το νερό, οπότε αποτελεί ταυτόχρονα και την υποθαλάσσια σήραγγα με το μεγαλύτερο βάθος στον κόσμο.
Για την κατασκευή της σήραγγας με μήκος 14,4 χιλιομέτρων απαιτήθηκε μια επταετία από το 2012 έως το 2019, όμως το 2033 αναμένεται να χάσει και τους δύο τίτλους της από την υποθαλάσσια σήραγγα Rogfast, επίσης στη Νορβηγία. Η τελευταία θα έχει 26,7 χιλιόμετρα μήκος και το βαθύτερο σημείο της θα βρίσκεται 392 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του νερού.
4. Gotthard Τούνελ, Ελβετία
Το συγκεκριμένο τούνελ έχει 16,9 χιλιόμετρα μήκος και είναι το μεγαλύτερο μεταξύ εκείνων, που τρυπούν την επιβλητική οροσειρά των Άλπεων. Η ελβετική σήραγγα ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1970, ολοκληρώθηκε μετά από μια δεκαετία και είναι μια ζωτικής σημασίας οδική αρτηρία, η οποία συνδέει τη Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη με τα νότια τμήματα της ηπείρου μας.
Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής μιας δεύτερης σήραγγας, η οποία θα εξυπηρετεί την κυκλοφορία των οχημάτων κατά το μακρύ διάστημα, που θα κλείσει η αρχική για εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης.
3. Ζhongnashan Τούνελ, Κίνα
Οι Κινέζοι ξέρουν από τούνελ. Για παράδειγμα, η υπόγεια γραμμή 6 του Μετρό της πόλης Chengdu ξεπερνά τα 68 χιλιόμετρα και είναι η μακρύτερη σήραγγα τέτοιου τύπου παγκοσμίως. Η οδική σήραγγα Zhongnashan έχει περίπου 18 χιλιόμετρα μήκος, μειώνει τη διαδρομή μέσω του όρους Zhongnan από τρεις ώρες σε 40 λεπτά και είναι 60 χιλιόμετρα συντομότερη.
Η συγκεκριμένη σήραγγα σχεδιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, άρχισε να υλοποιείται το 2002 και δόθηκε στην κυκλοφορία των οχημάτων το 2007.
2. Υamate Τούνελ, Ιαπωνία
Το ιαπωνικό τούνελ κατακτά τη δεύτερη θέση στη σχετική παγκόσμια λίστα με διαφορά περίπου 200 μέτρων από το τρίτο, που βρίσκεται στην Κίνα. Η συγκεκριμένη σήραγγα βρίσκεται στο Τόκιο και κάτω από τη λεωφόρο Yamate, από την οποία έχει λάβει και το όνομά της.
Οι εργασίες κατασκευής ξεκίνησαν ήδη το 1992 και τα εγκαίνια του πρώτου τμήματος έγιναν το 2007. Το σύνολο των εργασιών ολοκληρώθηκε το 2015, οπότε δημιουργήθηκε μια υπόγεια οδική αρτηρία μήκους 18,2 χιλιομέτρων. Να σημειώσουμε, ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο τούνελ, που βρίσκεται σε πόλη.
1. Laerdals Τούνελ, Νορβηγία
Πίσω από μια καταπράσινη είσοδο κρύβεται η μακρύτερη οδική σήραγγα στον κόσμο με μήκος άνω των 24,5 χιλιομέτρων. Το νορβηγικό τούνελ ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ μόλις πέντε ετών και παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2000.
Στα κύρια χαρακτηριστικά του περιλαμβάνονται οι πολλές φωτεινές ενδιάμεσες νησίδες, για να μην κινδυνεύουν οι οδηγοί από στιγμιαία υπνηλία, ενώ για τον ίδιο λόγο προβλέπει η χάραξη της διαδρομής αρκετές ήπιες στροφές.
Χάρη στο Laerdals τούνελ παρακάμπτουν οι οδηγοί μια ορεινή διαδρομή, η οποία έκλεινε τον χειμώνα λόγω των δύσκολων καιρικών συνθηκών, οπότε αναγκάζονταν να χρησιμοποιούν φέρι μποτ.
Η μεγαλύτερη οδική σήραγγα στον κόσμο θα κλείσει για αρκετά χρόνια το 2025 στο πλαίσιο εκτεταμένων εργασιών συντήρησης, οπότε θα επανέλθουν τα φέρι μποτ στο προσκήνιο.
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!