Τη σταδιακή κατάρρευση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό καταγγέλλει στη «Ζούγκλα» η Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Γονέων και Κηδεμόνων Γερμανίας.
Όπως αναφέρουν τα μέλη της, δυστυχώς, το χρόνιο πρόβλημα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ομογένεια δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά από το Ελληνικό Κράτος, παρότι είναι ένα ζήτημα υψίστης σημασίας. Ως αποτέλεσμα, η κατάσταση επιδεινώνεται διαρκώς, ειδικά στην περιοχή της Βάδης – Βυρτεμβέργης.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
«Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αναδεικνύει την κρίσιμη κατάσταση», σύμφωνα με τη Συνομοσπονδία. «11 σχολεία αναμένεται να παραμείνουν κλειστά στην περιοχή και όλα τα υπόλοιπα
υπολειτουργούν. Εκατοντάδες Ελληνόπουλα θα στερηθούν την πρόσβαση στην ελληνική παιδεία». Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για «λήψη άμεσων μέτρων».
Η Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Γονέων και Κηδεμόνων Γερμανίας, με επιστολή της (4/7) στο Ελληνικό υπουργείο Παιδείας, επιχείρησε να επιστήσει την προσοχή της κυβέρνησης στο πρόβλημα, αναφέροντας τα εξής:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ως εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας στο κρατίδιο της Βάδης Βυρτεμβέργης, επικοινωνούμε μαζί σας για το πολύ σοβαρό πρόβλημα με το οποίο θα βρεθούμε αντιμέτωποι την νέα σχολική χρονιά, γνωστό από το 2011 και μετέπειτα, που προβλέπεται όμως να είναι πολύ μεγαλύτερης έκτασης το σχολικό έτος 2024-25 και αφορά την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών.
Κατά την σχολική χρονιά 2023-2024 που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες στη Γερμανία, οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς στα ΤΕΓ καλύφθηκαν με ανακατανομή των ήδη λιγοστών εκπαιδευτικών με σκοπό να λειτουργήσουν όλα τα τμήματα. Προφανώς αυτή ήταν μία λύση ανάγκης. Να επισημάνουμε πως η λειτουργία ενός τμήματος με έναν εκπαιδευτικό μία ή δύο ημέρες την εβδομάδα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να καλύψει τις ανάγκες μαθητών διαφορετικών ηλικιών και διαφορετικών γλωσσικών επιπέδων.
Με βάσει τα δεδομένα μας την στιγμή που συντάσσεται η παρούσα επιστολή συμπεραίνουμε ότι οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό την σχολική χρονιά 2024-2025 θα είναι μεγαλύτερες από κάθε άλλη χρονιά. Ακόμα και μετά την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών πέραν της 6ετίας που παίρνουν παράταση για υπηρεσιακές ανάγκες, οι οποίοι μειώνονται κάθε χρόνο (λόγω συνταξιοδότησης ή επιστροφής στην Ελλάδα ή ένταξής τους στην γερμανόγλωσση εκπαίδευση) και καλύπτουν ένα συγκεκριμένο αριθμό ΤΕΓ, θα παραμείνουν χωρίς εκπαιδευτικούς και κατ‘ επέκταση εντελώς κλειστά, 11 τμήματα ελληνικής γλώσσας. Σε αυτό τον αριθμό των κλειστών ΤΕΓ θα προστεθούν τα εκπαιδευτικά κενά των μεγάλων ΤΕΓ που λειτουργούν με ανεπαρκή αριθμό εκπαιδευτικών όπως τμήματα με 140 μαθητές που θα έχουν μόνο έναν τοποθετημένο εκπαιδευτικό.
Το μειωμένο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για απόσπαση στο εξωτερικό αντικατοπτρίζεται στις αποσπάσεις των τελευταίων χρόνων όπου οριακά καλύπτονται οι ανάγκες των αμιγώς ελληνικών σχολείων, ενώ η τελευταία συμπληρωματική προκήρυξη τον Δεκέμβριο του 2023 δεν είχε κανένα απολύτως αποτέλεσμα.
Είναι σημαντικό να επισημάνουμε τα παρακάτω:
- το γερμανικό κράτος μας παρέχει δωρεάν αίθουσες διδασκαλίας για την λειτουργία των ΤΕΓ, οι οποίες εάν δεν χρησιμοποιηθούν διατίθενται για άλλους σκοπούς
- στο κρατίδιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης τα παιδιά παρακολουθούν ως επί το πλείστων ολοήμερα γερμανικά σχολεία, με ένα σταθερό εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Ως εκ τούτου, υπάρχει περιορισμένος χρόνος για την ένταξη του μαθήματος των ΤΕΓ ειδικά όταν καθυστερεί η έναρξη λειτουργίας του.
Οι θεσμοί μας προτείνουν:
- άμεση τοποθέτηση των εκπαιδευτικών πέραν της 6ετίας, χωρίς την οποία ο αριθμός των κλειστών ΤΕΓ θα αυξηθεί δραματικά
- κατ’ επείγουσα πρόταση για αύξηση των κινήτρων απόσπασης στο εξωτερικό (επιμίσθιο, έτη απόσπασης), καθώς οι ανάγκες με τον μεγάλο αριθμό ελληνόπουλων που επιθυμούν να ακολουθήσουν τον δρόμο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης (σε αμιγή σχολεία ή ΤΕΓ) , αυξάνονται συνεχώς.
- ενεργοποίηση του επιτόπιου εκπαιδευτικού προσωπικού στα ΤΕΓ, όπως εφαρμόζεται στα αμιγή σχολεία αλλά και σε ΤΕΓ άλλων χωρών
Σας παρακαλούμε να εξετάσετε άμεσα τις προτάσεις μας για να εξασφαλιστεί μία ομαλή έναρξη λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων την νέα σχολική χρονιά».
Στην επιστολή ανταποκρίθηκε το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου, χωρίς όμως να δοθεί κάποια ουσιαστική απάντηση, σύμφωνα με τη Συνομοσπονδία. Στο απαντητικό έγγραφο αναφέρονται τα εξής:
«Αναφορικά με το αντικείμενο του θέματος, σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού έγγραφό σας περί επαρκούς και έγκαιρης στελέχωσης με εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων περιοχής ευθύνης του ΣΓΕ Μονάχου για το σχολικό έτος 2024-2025, και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας μας, θέτουμε υπόψη σας ότι:
– Έως τα τέλη Μαρτίου 2024 ολοκληρώθηκε η διαδικασία παράτασης απόσπασης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στο εξωτερικό με την έκδοση των αντίστοιχων σχετικών αποφάσεων, ως ακολούθως:
α) απόφαση παράτασης απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για δύο έτη προς συμπλήρωση πενταετίας, το πρώτο έτος με επιμίσθιο και το δεύτερο χωρίς επιμίσθιο,
β) απόφαση παράτασης απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό, λόγω γάμου, χωρίς επιμίσθιο
γ)απόφαση παράτασης απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για ένα έτος χωρίς επιμίσθιο, προς συμπλήρωση εξαετίας και παράταση απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό λόγω συνυπηρέτησης, χωρίς επιμίσθιο.
– Η Υπηρεσία μας προέβη στην έκδοση Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για απόσπαση εκπαιδευτικών στο εξωτερικό, σύμφωνα με την αριθμ. πρωτ. 19003/Η2/22-02-2024 (ΑΔΑ:6ΕΨΖ46ΝΚΠΔ-4Γ3) «ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025 ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟ ΕΤΟΣ 2025 ΝΟΤΙΟΥ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟΥ» και εκδόθηκαν:
1. Η αρ. 63871/Η2/7-6-2024 (ΑΔΑ: 6ΥΦ946ΝΚΠΔ-ΠΡΨ) Υπουργική Απόφαση «Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες του εξωτερικού για τα σχολικά έτη 2024-2025, 2025-2026, 2026-2027 και 2025, 2026 & 2027 Ν. Ημισφαιρίου» (Α’ ροή αποσπάσεων) για συνολικά εκατό τριανταεπτά (137) εκπαιδευτικούς, εκ των οποίων 28 εκπαιδευτικοί αποσπάστηκαν στο ΣΓΕ Μονάχου και
2. Η αριθμ. 71987/Η2/27-6-2024 (ΑΔΑ: 6Ξ0Υ46ΝΚΠΔ-Υ27) Υπουργική Απόφαση «Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες του εξωτερικού για τα σχολικά έτη 2024-2025, 2025-2026, 2026-2027» (Α’ ροή αποσπάσεων) για επιπλέον τρεις (03) εκπαιδευτικούς.
-Η Υπηρεσία μας έχει ήδη προχωρήσει στη Β’ ροή αποσπάσεων, σε αντικατάσταση των εκπαιδευτικών που ανακάλεσαν την απόσπασή τους, και αναμένεται να προωθήσει σχέδιο Υπουργικής Απόφασης για την απόσπαση επιπλέον δεκαοκτώ (18) εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες του εξωτερικού, εκ των οποίων πέντε (5) εκπαιδευτικοί αποσπώνται στο Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Μονάχου.
Eν συνεχεία σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 6 της με αριθμ. 83046/Η2/2020 Υπουργικής Απόφασης ( Β ́ 2687), θα προχωρήσει η διαδικασία για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών που δηλώνουν άλλη χώρα απόσπασης, σε ήπειρο της επιλογής τους, και εν συνεχεία στην ικανοποίηση των αιτημάτων παράτασης απόσπασης εκπαιδευτικών πέραν της εξαετίας, λόγω υπηρεσιακών αναγκών, για συνολικά τριάντα (30) εκπαιδευτικούς, με σκοπό την περαιτέρω κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών στις σχολικές μονάδες περιοχής ευθύνης του Συντονιστικού Γραφείου Εκπαίδευσης Μονάχου.
Θέτουμε υπόψη σας ότι η τοποθέτηση και μετακίνηση των αποσπώμενων εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες του εξωτερικού, πραγματοποιείται με απόφαση του αντίστοιχου συντονιστή εκπαίδευσης εντός της περιοχής ευθύνης του, βάσει των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 16 του ν.4415/2016 (Α ́159)».
Μέλη της Συνομοσπονδίας συναντήθηκαν με αρμόδιους του υπουργείου Παιδείας ώστε να επιχειρήσουν να αναδείξουν εκ νέου το θέμα. Με το πέρας της συνάντησης εξέδωσαν την παρακάτω ανακοίνωση:
«Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας, οι θεσμοί μας ανέδειξαν τα επείγοντα ζητήματα που αφορούν την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Γερμανία. Στη συνάντηση συμμετείχαν η κα. Γεωργάκη, διευθύντρια του γραφείου του γενικού γραμματέα κ. Κατσαρού, καθώς και η κα. Ντίνου από το γραφείο του Υπουργού κ. Πιερρακάκη.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, κατατέθηκαν αντίτυπα έκθεσης που περιγράφει τη στρατηγική σημασία της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης όπου υπήρξε εκτενής αναφορά στην κρίσιμη κατάσταση που αναμένεται κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με έντεκα (11) ΤΕΓ να παραμένουν κλειστά και τα υπόλοιπα να αντιμετωπίζουν σοβαρά λειτουργικά προβλήματα, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένων των αμιγών σχολείων.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε σε δύο βασικές λύσεις, οι οποίες περιγράφονται αναλυτικά και στην έκθεση: η άμεση εφαρμογή της χρήσης ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, για την κάλυψη των αναγκών των ΤΕΓ και η μακροπρόθεσμη λύση της επαναφοράς του άρθρου που καταργήθηκε, το οποίο όριζε τις προξενικές αρχές ως υπεύθυνες για τον ορισμό και την προσαρμογή των επιμίσθιων.
Οι θεσμοί μας τόνισαν την ανάγκη για άμεσες ενέργειες από την πλευρά του Υπουργείου, επισημαίνοντας ότι είναι έτοιμοι να αντιδράσουν ανάλογα με την πορεία των εξελίξεων. Η κα. Γεωργάκη διαβεβαίωσε ότι η ομογένεια αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας και ότι καταβάλλονται συνεχείς προσπάθειες για την επίλυση των προβλημάτων.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με την ελπίδα για άμεσες και αποτελεσματικές λύσεις που θα διασφαλίσουν την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων της ομογένειας και θα ενισχύσουν τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού στο εξωτερικό. Οι θεσμοί μας παραμένουν σε εγρήγορση, παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις και είναι αποφασισμένοι να υποστηρίξουν κάθε προσπάθεια που θα οδηγήσει σε ουσιαστικές βελτιώσεις για τα σχολεία και τους μαθητές».
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!