Πολυάριθμες μελέτες έχουν αναδείξει τη σημασία του ηλεκτρονικού εμπορίου (Η.Ε.) στον τομέα του ελαιολάδου εξετάζοντας την αποτελεσματικότητά του όπως και τα εμπορικά προβλήματα που παραδοσιακά αντιμετωπίζει. Η πώληση χύδην (χύμα) και η έλλειψη προσανατολισμού προς τον τελικό καταναλωτή αποκαλύπτει την αδυναμία του κλάδου να διατηρήσει μεγάλο μέρος της προστιθέμενης αξίας που δημιουργείται από την πώληση του συσκευασμένου προϊόντος.
Ωστόσο, η πανδημία και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις προκάλεσαν αύξηση της χρήσης του Η.Ε. από τους καταναλωτές, γεγονός που με τη σειρά του ανάγκασε τις εταιρείες να υιοθετήσουν το διαδικτυακό μάρκετινγκ. Έτσι, το Η.Ε. έχει γίνει σύμμαχος για την εμπορία των ελαιολάδων.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να αναπτύξει μια εταιρεία λειτουργίες ηλεκτρονικού εμπορίου. Από τη μία πλευρά, υπάρχουν ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία είναι ιστοσελίδες που ανήκουν σε εταιρείες πώλησης, όπου προσφέρουν τα προϊόντα τους απευθείας στην αγορά.
Από την άλλη πλευρά, έχουμε ηλεκτρονικές αγορές, οι οποίες είναι ιστοσελίδες που ανήκουν σε άλλες εταιρείες, οι οποίες διαμεσολαβούν μεταξύ πωλητών και αγοραστών σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες λειτουργίας. Υπό αυτή την έννοια έχουμε δύο τύπους: α) ηλεκτρονικές αγορές που απευθύνονται σε τελικούς καταναλωτές (B2C), όπως είναι η περίπτωση της Amazon, και β) ηλεκτρονικές αγορές που απευθύνονται σε άλλες ενδιάμεσες εταιρείες όπου μεγάλοι όγκοι προϊόντων διακινούνται στην ίδια επιχείρηση (B2B).
Επομένως, είναι δυνατή η διαδικτυακή αγορά χωρίς να χρειάζεται να κατέχετε και να διαχειρίζεστε τον δικό σας ιστότοπο. Στον τομέα του ελαιολάδου αυτός ο τελευταίος τύπος αγοράς (B2B) είναι άγνωστος παρά τις μεγάλες ευκαιρίες που δημιουργούν (Moral et al., 2014).
Υπάρχουν πολλές ηλεκτρονικές αγορές όπου μπορούν να πωληθούν ελαιόλαδα. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι ερευνητές δεν μπορούν να εγγραφούν σε αυτές, επιλέξαμε μια περίπτωση όπου μέρος των πληροφοριών είναι ανοιχτό και μπορεί να διαχειρίζεται σύμφωνα με μια συγκεκριμένη μεθοδολογία. Κάτω από αυτήν την προϋπόθεση επιλέξαμε την αγορά Ηλεκτρονικών AGRELMA, που λειτουργεί στα Ισπανικά. Η AGRELMA θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες ηλεκτρονικές αγορές που ειδικεύονται σε αγροδιατροφικά και οινικά προϊόντα στον κόσμο.
Εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή DGXIII – TEN TELECOM το 1999, έχει περίπου 850.000 επισκέψεις το μήνα και περίπου 11.500 χρήστες . Ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2000 με στόχο την αύξηση των άμεσων εμπορικών επαφών μεταξύ παραγωγών και διεθνών αγοραστών. Επικεντρώνεται σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Μόνο με την ανάλυση των δεδομένων εμπορικής κίνησης, μπορούμε να παρατηρήσουμε τη σημασία της επιλεγμένης αγοράς. Ο διαμεσολαβητής (AGRELMA) προσφέρει πολλές υπηρεσίες για τη διασφάλιση της εμπιστοσύνης μεταξύ των μερών.
Η διαμεσολάβηση που προσέφερε αυτό το δίκτυο εστιασμένο στην προσφορά υπηρεσιών σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις του αγροδιατροφικού τομέα, ανήλθε συνολικά σε 11.121 προσφορές τον Μάιο του 2023 (1,4% υψηλότερη από το 2022) και σε 20.135 ζητήσεις για αγροδιατροφικά προϊόντα (203% υψηλότερος από το 2022), με το ελαιόλαδο να είναι το δεύτερο κατά σειράν προϊόν με τον υψηλότερο όγκο εργασιών, μεταξύ 26 συνολικά κατηγοριών προϊόντων.
Εστιάζοντας στον κλάδο του ελαιολάδου μέσω αυτής της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου εκδηλώθηκαν συνολικά 4.128 προσφορές (196% περισσότερες από την προηγούμενη χρονιά) από εταιρείες από διάφορες περιοχές του κόσμου, κυρίως ευρωπαϊκές.
(άρθρο δημοσιευμένο στο Óleo, , του Enrique Bernal Jurado, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Jaén. Adoración Mozas Moral, Τμήμα Οργάνωσης Επιχειρήσεων, Μάρκετινγκ και Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου της Jaén)
Πηγές Άρθρων
Ολα τα άρθρα που θα βρείτε εδώ προέρχονται από τους μεγαλύτερους και πιο αξιόπιστους ιστότοπους ειδήσεων.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά εδώ!